Slut med målmandsdrop: Yoga gør unge målmænd til helte

Yoga er blevet en del af træningen for FC Roskildes unge målmænd, der er blevet bedre til at koncentrere sig og bevare fokus.

De unge målmænd fra FC Roskilde har nu dyrket en times yoga én gang om ugen i tre måneder. Foto: FC Roskilde

I FC Roskilde har de taget alternative træningsmetoder i brug for at forbedre klubbens unge målmænd.

Læs også: Fokus på initiativer med motionsfodbold virker

En gang om ugen kan man høre dybe vejrtrækningslyde fra gulvet, når klubbens 12-19-årige målmænd træner yoga.

Som fodboldspiller og i særdeleshed som målmand er det afgørende, at du formår at holde koncentrationen og bevare fokus gennem hele kampen. Ellers risikerer du at lave fejl, der kan koste holdet dyrt.

Vejrtrækning styrer koncentration

Flere og flere topfodboldklubber som FCK, AaB og Roskilde har implementeret yoga som en fast del af træningen. Udover at yoga forbedrer spillerens smidighed, styrke og balance, er det meget effektivt til at træne koncentrationsevnen.

Hvad er yoga?

  • Yoga stammer fra Indien og handler om at forene og skabe harmoni mellem kroppen og sindet. 
  • De fysiske øvelser i yoga styrker og arbejder med de svage områder i kroppen. Det gør man blandt andet ved at udspænde og strække musklerne.
  • Der findes mange forskellige stilarter, hvor nogle er mere fysisk krævende end andre, men fælles er, at der arbejdes med åndedrættet og vejrtrækningen.
  • Særlige åndedrætsteknikker kan være redskaber til at opnå indre og ydre ro og afstressning. 
  • Alle kan dyrke yoga uanset alder og køn. Du kan selv lave yogaøvelser derhjemme, men du kan også dyrke yoga i foreninger over hele landet.

Det er særligt yogaens fokus på vejrtrækningen, som hjælper spillerne til at bevare fokus. Det fortæller Louise Nøhr, der er yogainstruktør for de unge målmænd.

”Yoga er rigtig godt, fordi der er så meget fokus på vejrtrækning, så du hele tiden tænker ind i kroppen. Det er vigtigt at få fokus indad. Hvis du ikke formår at lukke af og holde fokus på det, du er i gang med, flyver tankerne,” siger hun.

16-årige Marcus Skovgaard, der spiller for U17-holdet, mærker effekten af netop vejrtrækningsøvelserne ude på banen.

”Jeg kan bedre finde roen i pressede situationer. Hvis vi spiller et hårdt spil, er jeg bedre til at finde vejrtrækningen og sige: ’Tag det stille og roligt, Marcus’ og også til at komme videre, hvis jeg nu ikke er så god,” siger han.

Læs også: 3 gode råd til fodboldtræning om vinteren

Helt eller skurk

Spillerne dyrker én times yoga ad gangen med både vejrtrækningsøvelser, mere dynamiske øvelser og stræk, inden de slutter af med øvelser, hvor hjernen slås fra, og kroppen skal slappe helt af.

Jeg synes, yoga er megafedt. Jeg bliver mere fokuseret og koncentreret af det, når jeg spiller

Alexander Mejnert, U13-målmand

Michael Skovgaard er målmandstræner i FC Roskilde og manden, der tog initiativ til at introducere yoga i træningen. Hans opgave er at udvikle klubbens unge målmand, og han er ikke i tvivl om, at yogaen er en vej til det mål.

”I min verden har du som målmand to muligheder. Enten er du helt, eller også er du skurk. Jo bedre vi er til at holde koncentrationen og fokusere i en hel kamp, jo større er sandsynligheden for at blive en helt,” siger han.

En af dem, som håber, at yogaen kan hjælpe ham til at blive en helt, er 12-årige Alexander Mejnert. Han indrømmer selv, at han har ’meget krudt i røven’, men at yogaen hjælper ham til at styre det ude på banen.

”Jeg synes, yoga er megafedt. Jeg bliver mere fokuseret og koncentreret af det, når jeg spiller. Jeg er klar og oppe på tæerne hele tiden,” siger han.

71663266_993002247702695_5160194144315899904_n.jpg

Afbræk fra fuldtidsjobbet

Ude på træningsbanen oplever Michael Skovgaard en tydelig forskel efter yogatimerne. Han sammenligner de unge spilleres hverdag med et job på mere end fuldtid, fordi de først skal leve op til krav og forventninger i skolen og så på fodboldbanen.

Læs også: Den gode attitude på sidelinjen

Det stresser og fylder i hovederne på de unge spillere, der samtidig er i en alder, hvor krop og sind udvikler sig meget. Derfor er det helt naturligt, at det kan være svært at fokusere og slappe af. Men det har yogaen lært dem at gøre.

”Specielt den træning, der ligger i forlængelse af yogaen, er meget bedre end dem, vi har sidst på ugen,” siger Michael Skovgaard.

Det samme oplever Marcus Skovgaard, der beskriver, at kroppen føles lettere efter yogatimen. Han nyder yogaen som et kærkomment afbræk fra den travle hverdag.

”Når jeg har været i skole og så kommer op til en yogatime, får jeg slået tankerne fra og slappet af. Jeg er bare i det øjeblik og får koncentreret mig. Det, synes jeg faktisk, er rigtig rart,” siger han.

Jeg får nogle målmænd, som er meget bedre til at holde fokus, og som præsterer meget bedre

Michael Skovgaard, målmandstræner FC Roskilde

Spillerne bestod ’koncentrationstest’

Spillerne har nu dyrket yoga i tre måneder, og Louise Nøhr kan også se en tydelig udvikling under yogatræningen. For nyligt gav hun spillerne en udfordring for at se, hvor langt de var nået.

”Jeg tog dem med udenfor på banen og lavede yoga der. Vi stod i et hjørne, men der var mange spillere og forældre, der gik forbi. Derfor kræver det endnu mere af deres koncentration,” siger hun og fortæller, at testen var en succes:

”De var vildt seje. Jeg spurgte dem bagefter, om det var sværere end oppe i lokalet, men de syntes, at det havde været det samme.”

Læs også: Fodboldspillere skal udfordres individuelt

Både Marcus Skovgaard og Alexander Mejnert er enige om, at yogaen er kommet for at blive i deres træningsplan. Begge anbefaler træningsformen ikke kun til andre fodboldmålmænd, men til alle sportsfolk for hvem koncentration, fokus og smidighed er vigtigt.

Michael Skovgaard glæder sig over, at vejrtrækningsøvelserne og de svære stræk inde på yogamåtten giver pote mellem målstolperne.  

”Jeg får nogle målmænd, som er meget bedre til at holde fokus, og som præsterer meget bedre. Vi kan se, at de har et meget højere bundniveau, fordi de er i stand til at koble af,” siger han.