Husker du inkubationstiden? Bliv testet efter 4 og 6 dage

Det kan være svært at finde rundt i, hvorvidt og hvornår du skal testes for COVID-19, hvis en fra din forening testes positiv. Det får du svarene på her.

Du skal ikke nødvendigvis have så travlt med at blive testet. Smitten skal have tid til at udvikle sig først. Foto: Michael Bo Rasmussen/Baghuset

Der tikker en mail ind i indbakken. En person fra det hold, du var til træning i foreningen med for et par dage siden, er testet positiv for COVID-19.

Læs også: Sådan håndterer foreningen en positiv coronatest

Nu melder spørgsmålene sig. Har du og den smittede været i nær kontakt? Skal du testes for COVID-19? Og i så fald hvornår og hvor mange gange skal du testes?

Det kan være svært at finde rundt i retningslinjer og anbefalinger fra myndighederne om, hvad du skal gøre. Som hovedregel er det altid sikrest at blive testet fremfor ikke at blive testet, men det er totalt afgørende, hvornår du bliver testet.

Mange skynder sig at bestille en tid til test hurtigst muligt, efter de får besked om, at de potentielt har været i kontakt med en smittet. Men det kan faktisk føre til en falsk tryghed og flere raske smittebærere i samfundet.

Bliv testet på dag 4 og 6

Hvorfor skal du ikke bare testes hurtigst muligt, efter at du potentielt har været udsat for smitte? Det skyldes, at smitten skal have tid til at udvikle sig i kroppen, før den kan spores i en test via en podning. Det er den såkaldte inkubationstid.

Helt konkret er anbefalingerne, at du bør blive testet henholdsvis fire og seks dage efter, at du potentielt har været udsat for smitte. Den dag, du potentielt har været udsat for smitte, er dag 0, og så tæller du derfra frem til fjerde- og sjettedagen.

Det kan virke som lang ventetid, men det er nødvendigt. Bliver du testet allerede to dage efter, risikerer du at blive testet negativ, hvorefter smitten efterfølgende udvikler sig i kroppen. Så kan du gå rundt i troen om, at du ikke er smittet, selvom det modsatte faktisk er tilfældet.

Læs også: Corona - hvad anbefaler DGI?

Det er også vigtigt, at du bliver testet både på fjerde- og sjettedagen. I nogle tilfælde har smitten ikke nået at udvikle sig tilstrækkeligt endnu efter fire dage, men det vil den alt andet lige have gjort efter seks dage, hvis du er smittet.

Selvisolation og test, hvis du er nær kontakt

Men skal du overhovedet testes, bare fordi en fra dit hold er testet positiv? Hvis du bliver kontaktet om, at en fra dit hold er testet positiv, er det sandsynligvis, fordi I har været nære kontakter. Hvis en af dine nære kontakter bliver testet positiv, skal du også testes.

Hvad betyder nære kontakter så, når der er tale om en person fra din forening? I er nære kontakter, hvis I har været i direkte fysisk kontakt med hinanden. Derudover er man som hovedregel nær kontakt, hvis man har haft ansigt til ansigt-kontakt inden for én meter i mere end 15 minutter, for eksempel i forbindelse med en samtale.

Hvis du er nær kontakt, skal du gå i selvisolation og først blive testet på henholdsvis fjerde- og sjettedagen som tidligere nævnt. Først når begge tests kommer tilbage negative, må du bryde selvisolationen.

Hvis I vurderer, at du ikke er nær kontakt, behøver du ikke gå i selvisolation og blive testet. Udvikler du symptomer, skal du dog gå i selvisolation med det samme og følge de nævnte retningslinjer for tests.

Hvis du bliver testet positiv og har haft symptomer, skal du blive i selvisolationen indtil 48 timer efter, at symptomerne ophører. Hvis du bliver testet positiv og ikke får symptomer, skal du blive i selvisolation indtil syv dage efter, at du fik taget testen. Du skal ikke testes igen for at blive erklæret rask.

Læs også: Sådan træner du gymnastik i en coronatid

Tilpas træningen

Nogle tror, at træningen er coronasikker, så længe den foregår udendørs og uden at overskride forsamlingsloftet. Men det er ikke nødvendigvis tilfældet. I idrætter med direkte fysisk kontakt som for eksempel fodbold, kan smitten sagtens sprede sig, selvom det foregår udendørs, og I aldrig står ansigt til ansigt i mere end 15 minutter.

Derfor kan det betale sig at overveje, hvordan I strikker jeres træning sammen for at minimere risikoen mest muligt. Hvis I træner i større grupper og med tæt fysisk kontakt, er der større risiko for, at mange bliver sendt hjem i isolation, hvis bare én fra holdet testes positiv.

Træner I i mindre grupper, med større afstand og i øvrigt holder jer for jer selv, er risikoen mindre.

Har du spørgsmål?

Er du i tvivl om, hvorvidt du har været i nær kontakt med en smittet, om du skal testes, og om du bør gå i selvisolation?

Så kan du altid kontakte en af de mange coronahotlines. Du kan også læse mere om, hvordan du skal forholde sig, hvis du er nær kontakt til en smittet i denne folder fra Sundhedsstyrelsen.