Introforløb klæder flygtninge på til foreningsidræt

Kombinationen af træning og foredrag giver nydanskere mod til at spille med i en idrætsforening. Det erfarer de i Faaborg, hvor et samarbejde med sprogskolen nedbryder barrierer.

Som en del af sprogskoleundervisningen kommer nydanskere til badmintontræning og lærer om foreningsidræt - håbet er, at de melder sig ind. Foto: Maria Tuxen

De kommer ikke af sig selv i foreningen – flygtningene. Men med den rette introduktion til danskernes forunderlige idrætsverden får de alligevel modet til at deltage.

Det viser erfaringerne fra Faaborg. Her er idrætsforeningerne gået sammen med sprogskolen, AOF, om at fortælle og vise flygtningene, hvad de lokale foreninger tilbyder.

”Flygtningene skal se og mærke, hvad det vil sige at gå til badminton, fordi det kan give dem noget at være sammen om. Mange af dem mangler noget at lave og noget at samles om,” siger Jørn Lorenzen.

Han er formand for Faaborg Badminton Klub og drivkraften bag det nye samarbejde.

En introduktion til foreningslivet

Samarbejdet har lige taget sine første spæde skridt. Alligevel tør formanden for badmintonklubben godt spå projektet en lys fremtid.

”De første resultater er ved at vise sig. Først havde jeg et hold på 21 på besøg. To dage senere kom et hold på 12, hvoraf jeg ligefrem skal have tre til prøvetræning hos seniorerne. Dagen efter havde jeg et hold på 18,” siger Jørn Lorenzen.

Det handler om at vække deres lyst til at komme og være med

Jørn Lorenzen, formand i Faaborg Badminton Klub

Projektet går ud på, at flygtningene, som kommer på sprogskolen, bruger en del af deres undervisningstid på at lære, hvad foreningslivet er for en størrelse. De første gange skal de prøve henholdsvis skumtennis, badminton og bordtennis.

”Hvis de ikke falder for nogle af de idrætter, finder vi på noget andet i næste runde. Det handler om at vække deres lyst til at komme i en idrætsforening og være med,” siger Jørn Lorenzen.

Forunderlige forening

Efter at have prøvet kræfter med selve idrætten får sprogskoleeleverne pusten over en snak om, hvad der gør foreningsidræt til noget særligt.

”Første gang underviste jeg dem i, hvad en forening med en formand, bestyrelse, valg og demokrati var i modsætning til diktatur. Det lykkedes vist meget godt. De fik et lille foredrag i en halv time og spillede i én time, inklusiv lidt tekniske øvelser,” siger Jørn Lorenzen.

Anden gang de mødte op, var det til et spil fjerbold.

”Denne gang sluttede vi af med, at jeg fortalte om frivillignet.dk og mulighederne for at få tilskud til kontingent og træningsudstyr,” siger Jørn Lorenzen.

Lyst til mere

Til slut udfyldte sprogskoleeleverne et skema, hvor de svarede på lidt om sig selv og på, om de havde lyst til at komme til badminton efter nytår hver torsdag fra klokken 16-18.

”Det var der faktisk 12, der havde – og så har de nogle ægtefæller, der går på VUC, og børn, som går i skole, der også gerne vil komme,” siger en stolt formand og fortsætter:

”Jeg er bange for, at vi bliver nødt til at sige, at de kan spille enten fra klokken 16-17 eller 17-18, for jeg har jo yderligere 2 hold, der kommer og skal igennem samme program, som hold 1 har været,” siger Jørn Lorenzen.