Tænk ind i boksen

Foreningsudvikling handler om at finde ind til kerneopgaven, definere opgaven - sammen og gøre den kendt. Sådan lød rådet fra Anders Seneca til deltagerne på årets DM-konference i Vejen.

Speed dating mellem nye og gamle DM-foreninger Foto: DGI

”Det summer af gejst i Vejen!” står der på et skærmbillede i et hjørne i Folkesalen i Vejen Idrætscenter, hvor de seneste opdateringer på  #DMIFU tikker ind.

Hanne Lene Haugaard, formand for DM i Foreningsudvikling og medlem af DGI’s hovedbestyrelse, byder velkommen til start-konference for 37 nye DM-foreninger, som står ved startstregen til DM i Foreningsudvikling 2015-16 og finale for de 20 foreninger, der har været i gang det seneste år.

Speed dating

Alle foreninger har fået en transportabel flip over, som dagen igennem kan bruges til at notere de gode idéer.

”Den kan man tegne på. Det kan man ikke på en Facebook-opdatering,” siger Hanne Lene Haugaard, og sender konferencens 300 deltagere ud på dagens første inspirationsindsprøjtning, som er speeddating. Her fortæller erfarne DM-foreninger de nye om den bedste idé, de har fået på deres vej mod DM.

Find ind til kerneopgaven

Der er fart over speeddatingen, men det er slowmotion sammenholdt med dagens næste inspirator. Anders Seneca fra Dogmekompagniet går på scenen med et hæsblæsende oplæg om foreningernes kerneopgave. 

Tænk ikke ud af boksen - tænk ind boksen!

Anders Seneca

”Jeg kender ikke kerneopgaven. Jeg har ikke en facitliste.  I har svarene,” siger en veloplagt Anders Seneca, der leverer underholdende anekdoter og skarpe pointer i højt tempo.

Om pjecer og problemer

Her er nogle pointer – i langsom gengivelse:

”Jeg har lagt mærke til, at man ikke har problemer længere. Vi har fået udfordringer,”siger Anders Seneca.

Mange løser udfordringen ved at lave en pjece.

”Hvis man kunne løse verdens udfordringer med pjecer, så havde vi løst dem,” konstaterer han, mens smilene breder sig i salen.

”Spørgsmålet er, hvordan vi gør udfordringer til konkret handling? Her er kerneopgaven væsentlig,” fastslår Anders Seneca og spørger:

”Hvad kendetegner dem, der lykkes med forandring?” Svaret falder prompte: ”De kender deres kerneopgave.”

Ofte tror man, at alle har en fælles forståelse af kerneopgaven. Ved nærmere undersøgelse viser det sig, at der kan være mange opfattelser af, hvad den går ud på.

”Tænk ikke ud af boksen! Tænk ind boksen! Kerneopgaven er et fælles pejlemærke for det, vi skal lykkes med – sammen!"

Hvis man har svært ved at se det, er det svært at samarbejde,” advarer Ander Seneca.

Opgavens 4 dimensioner

Kerneopgaven ændrer sig over tid.

DM i Foreningsudvikling 2015-16

Følg med i DM årgang 2015-16 og hent inspiration fra DM-foreninger årgang 2014-15.

”Skøn på erfaring, men pas på med, at der ikke går frilandsmuseum i den!” lyder hans råd.

”Givet de rammevilkår vi har i dag, hvad er det så, vi kan, skal og vil?” spørger Seneca og opridser kerneopgavens fire centrale dimensioner, som er:

  1. Målgruppen: Hvem er vi her for – er vi enige om det? Hvor godt kender vi vores medlemmer – og vores ikke-medlemmer? Det er der, vi har potentialet.
  2. Værdier: Hvad er det for en værdi, vi gerne vil skabe? Hvad skulle medlemmerne gerne mangle, hvis vi forsvandt? Hvorfor er vores forening vigtig for medlemmerne?
  3. Ambitionen: Hvad vil vi kendes for? Hvad er vi stolte af? 
  4. Tilgangen: Opgaver er noget, vi løser i et relationelt felt. Løser vi opgaven for medlemmerne eller med medlemmerne? 

Nedprioritér

En hel sal smiler genkendende, mens Anders Seneca fortæller, at han har observeret, at foreninger har en evne til at tage nye opgaver ind uden at sige farvel til andre:

”Meget af det, vi laver, har vi fundet på for 10 år siden, og nu synes vi, det er hyggeligt. Men når vi prioriterer noget op, så prioriterer vi også noget andet ned. Vi skal blive bedre til at arbejde med nedprioritering,” lyder hans råd.

Kvalitet ved startstregen

”En kendt kerneopgave skaber forudsætning for, at vi kan arbejde med kvalitet,” siger Anders Seneca, og sætter punktum for en times oplæg ved at pointere, at uanset om man er ny eller erfaren DM-forening, så står man ved startstregen i en udviklingsproces.

”Og at gøre kerneopgaven kendt rummer et stort potentiale,” slutter Anders Seneca.

Resten af dagen er der inspiration på workshops om kommunikation, idrætsmiljøer for unge, nye tendenser i idrætten m.m. Dagen slutter for fuld udblæsning med finale og kåring af dette års vindere.