DM-foreninger sigter mod kendte og nye kreative mål

Ønsket om flere frivillige og øget synlighed går igen blandt de mål, årets DM-foreninger har sat sig, men deres drømme rummer også helt nye ord og idéer

Vi etablerer ”en drejebog for nuværende og kommende aktiviteter i de enkelte afdelinger, så det bliver synligt, hvilke muligheder der er, og vi kan tiltrække instruktører og frivillige til nøje definerede opgaver.”

Mål og drømme

Sådan skriver østjyske IF Fjorden om et af de mål, som de og de 37 andre foreninger, der deltager i dette års DM i foreningsudvikling, skulle indsende til DM-juryen den 20. januar.

Sydøstjyske Ølgod Gymnastik- og Ungdomsforening går et skridt videre. De skriver, at ”i ØGU er vores drømmescenarie, at vi i fremtiden bliver kontaktet af folk, der gerne vil være frivillige i ØGU, og vi bliver nævnt, når folk vil bosætte sig i Ølgod.”

Københavnske Salto City har opfundet en helt ny betegnelse for frivillige. Mere om det sidst i artiklen.

Drømmen om flere frivillige er ikke overraskende

I det hele taget viser en status efter første milepæl i DM i foreningsudvikling 2014-15, at drømme om at tiltrække flere frivillige og blive mere synlige går igen hos mange foreninger i årets DM-felt. Det overrasker ikke Hanne Lene Haugaard, som er formand for DM i Foreningsudvikling. "Det er hovedudfordringer for alle foreninger i dag. Dermed rammer DM-foreningerne spot on på udfordringer, som skal løses, og dermed er de gode repræsentanter for foreninger generelt," siger hun.

Ordet frivillig kan godt blive så fortærsket, at det får det til at stritte

Hanne Lene Haugaard, Formand for DM i foreningsudvikling

Hanne Lene Haugaard har også noteret sig, at spørgsmålet om hvordan man som forening kommer i dialog med sin omverden og medlemmer optager DM-foreningerne. "Foreningerne oplever at de må være synlige med deres særegenhed – og arbejde hen hvor andre aktører ikke er," siger Hanne Lene Haugaard.

Nye ord og kreative løsninger

Dette års DM-foreninger arbejder også med helt nye ord og idéer. For eksempel vil sydøstjyske Uldum IF introducere mobile pay. Sydvestjyske Agerskov SUF opfinder parallel-idræt og forbrugskontingent. RIF Flex er også en ny form for kontingent, kreeret af Rødkærsbro IF. 

Stor kreativitet i Storkøbenhavn

Pan Idræt i København opererer med ord som Social Call, som er månedlige sociale arrangementer, og Flexfit. Som er aktivitet på tværs af de kendte idrætsgrene. Og Salto City, som også har hjemmebane i hovedstaden, har som nævnt skabt begrebet IMF’er, som er en samlet betegnelse for instruktører, medlemmer og forældre. "Ordet frivillig kan godt blive så fortærsket, at det får det til at stritte," siger Hanne Lene Haugaard.

Salto Citys drømmescenarie er kulturen så stærk, at IMF’ere, kommer til foreningen og spørger ”Hvad kan jeg hjælpe med?”. Til det lyder Hanne Lene Haugaards kommentar:"Det det kan godt være, at vi skal til at se på, om vi tør skære fra, og om vi har de medlemmer, vi vil have."