En fodboldklub år 2015: Foredrag, debat og digitalisering

Unge får plads til at tage initiativ i BK Skjold, der også er i gang med at skabe 2015-versionen af den folkeoplysende forening

BK Skjold er en moderne fodboldklub, der bl.a. arbejder med en digital generalforsamling. Foto: Jens Astrup

”Jeg har lavet hjemmesiden. Vi har også en facebookside og en twitterkonto,” siger Sander Rubin. Sander Rubin er en af de otte frontfigurer i BK Skjolds uofficielle fanklub De røde vikinger.

 ”Vi dannede klubben under lærerlockouten,” fortæller Kristian Nyeholm.Siden har vikingerne sat en stribe aktiviteter i gang for at støtte det bedste herrehold i den 100 år gamle BK Skjold. De har kreeret bannere, støttesang, røgshow. Senest har de lanceret kåring af ”Kampens Skjolder,” som får et gavekort på 50 kr. til den lokale The Laundromat café.

Stærk klubkultur holder på unge medlemmer

Om BK Skjold

  • Stiftet i 1915
  • Formanden er fuldtidsansat og daglig leder
  • Hjemmebane: Fælledparken og Ryparken plus 12 forskellige indendørs træningssteder.
  • Kontor og klubhus: Østerbro Stadion
  • Drømmer om at skabe idrættens forsamlingshus, andelsbutik og overdække kunstgræsbaner.
  • Arbejder med at udvikle en model for ungdomsfodbold.

Der står 2000 eller 2001 på vikingernes dåbsattester, og U14-drengene har allerede en stærk klubfølelse. Jan Sørensen, formand for BK Skjolds snart 1800 medlemmer, giver gerne vikingerne plads til nye initiativer. Hans mål er netop at skabe en stærk klubkultur både på og udenfor banen.

 ”Vi er nødt til at kigge på den løse tilknytning til foreningen for at se, om vi kan lave nogle ting, der får unge ind. Vi er jo ikke de eneste, der samler unge,” siger Jan Sørensen.

Københavnerforeningen arbejder med at modernisere foreningsbegrebet. ”Jeg kan få nok så mange idéer, men jo mere man giver folk lov til at være med, jo flere byder ind,” lyder Jan Sørensens filosofi. 

Et sted mellem idrætsforeningen og en social kulturel organisering. Der har vi eksistensberettigelse

Jan Sørensen, Formand

Mere end fodbold på programmet: Foredrag og debat 

Derfor arbejder Jan Sørensen for at fylde Skjolds klubfaciliteter med aktiviteter, som bidrager til at opbygge Skjold-identiteten. Det gør han ved at sætte folkeoplysende aktiviteter som foredrag og debat på Fælledklubbens program.

”Vi vil gerne sætte fodbold til diskussion. Det gør vi for at understrege, at der er andre dimensioner i at være med i Skjold end det, der sker på banen,” siger Jan Sørensen.

Ned fra hylden på klubkontoret hiver han bogen ”Fodbold i Spanien.” Bogen er skrevet af Svend Rybner, tidligere Skjold-spiller, Svend Rybner fortalte om bogen ved et velbesøgt klubarrangement i forbindelse med kampagnen København læser.  

På vej mod en socialøkonomisk fodboldklub

Medlemmer

  • 2013: 1.639 medlemmer
    • 19-24 år: 126
    • 25-59 år: 226
  • 2014: 1.784 medlemmer
    • 19-24 år: 204
    • 25-59 år: 401

”Jo flere ting, der sker ved siden af fodbolden, jo stærkere identitet. Det kan også udvikle forretningen Skjold,” siger Jan Sørensen.

I juni 2012 var klubben et mulehår fra konkurs og har siden gennemgået en økonomisk rekonstruktion.

Nu er milliongælden afviklet og både forretning og klubidentitet under opbygning. Begge dele kører sideløbende, og det skorter ikke på idéer: Plus 65 idræt med både floorball og petanque, idræt for motionsuvante og børn, bold og bevægelse for 3-5-årige er nogle af initiativerne.

”Vi er en fodboldklub, som kan rigtig meget andet. Det vil vi gerne synliggøre,” siger Jan Sørensen og nikker i retning af Parken, kun et langskud fra klubkontoret. I den sene eftermiddagssol skygger den store bygning for den interimistiske kunststofbane, Skjold har etableret foran klubkontoret.

”Vi ligger lidt i skyggen, men vi kan noget andet. Vi kan skabe tilhørsforhold og oplevelser i forpligtende fællesskab,” siger Jan Sørensen, der har en drøm om at skabe en form for socialøkonomisk virksomhed i tilknytning til klubben.

”Et sted mellem idrætsforeningen og en social kulturel organisering. Der har vi eksistensberettigelse,” siger formanden.

Grundtvig 2015

BK Skjold har fået tilskud fra Kulturministeriet til at skabe et netbaseret forum og generalforsamling til at nå børn og unge på deres præmisser. Projektet skal udvikle nye måder at til at engagere børn og unge i foreningslivet.

Det moderne foreningsdemokrati er digitalt 

Jan Sørensens svar på spørgsmålet om hvordan man opgraderer den folkeoplysende forening til år 2015 er kort og kontant:

”Digitalisering.”

Boldklubben har penge til at realisere idéen, for Kulturministeriet har bevilget penge til at udvikle et webbaseret forum til generalforsamling. Jan Sørensen er inspireret af MyStarbucksIdeas.com, et idéforum for kaffekædens kunder.

”Medlemmerne skal kunne byde ind med idéer og diskutere forslag, for eksempel 14 dage før generalforsamlingen. De skal også kunne stemme uden at være til stede.” Jan Sørensen ved, at det ikke er uproblematisk. ”Hvordan sikrer vi, at det er medlemmerne, der stemmer? Vi må prøve os frem. Det er en kunst at afveje, hvor store skridt vi skal tage,” siger Jan Sørensen.