Muskel-ledsansen: Brug kræfterne

I denne podcast er muskel-ledsansen i centrum. Den hjælper os til at lære, hvor mange kræfter vi skal bruge til forskellige bevægelser, og den giver kropsfornemmelse og kropsbevidsthed.

Podcast4.png

Muskel-ledsansen stimuleres, når vi bevæger os. Den hedder også den kinæstetiske sans eller stillingssansen, fordi den giver hjernen besked om, hvilken stilling kroppen er i.

Hør afsnittet:

 

Børn har brug for at lave en masse forskellige aktiviteter for at lære, hvor mange kræfter de skal bruge til forskellige bevægelser. Hvor kraftigt skal det lille puf være i en fangeleg, når man ’tager’ en? Hvor meget kraft skal der lægges i et fodboldspark? Hvor hårdt er det at trække kroppen op, når man kravler op i ribben?

Muskel-ledsansen stimuleres især, når børnene bøjer, strækker, skubber, løfter, trækker, hopper, klatrer, kravler og prøver mange forskellige bevægelser. De må gerne bruge kræfter.

Jeppe og Miniton

I podcasten møder du badmintontræner Jeppe Jørgensen fra Slagelse Badmintonklub. Han underviser blandt andet i MiniTon, DGI’s badmintonkoncept for de yngste, og du kan høre, hvordan han skruer træningen sammen, så den stimulerer motorikken alsidigt. Desuden giver to DGI-konsulenter dig viden og gode råd om muskel-ledsansen.

Læs de gode råd fra podcasten: 6 Gode råd: Sådan stimulerer du muskel-ledsansen

Sammen med labyrintsansen og følesansen er muskel-ledsansen en af de primære sanser. Når de kobles sammen med synet, udgør de grundlaget for vores balance - og dermed for al bevægelse.

Medvirkende:

Jeppe Jørgensen, cheftræner for ungdomsafdelingen, Slagelse Badmintonklub, og medtræner for forældre-barn-holdet.

Charlotte Egede Frost, børn- og ungekonsulent i DGI Vestjylland

Stephan Junggren, idrætskonsulent i gymnastik, DGI.

Lyt til hele serien: 6 trin til bedre motorik

Podcasten er produceret af Jonna Toft og Søren Prehn, Periskop.