10 gode råd til at forebygge doping

Forebyg dopingmisbrug blandt dine medlemmer i forening og fitnesscenter. Her får du 10 råd.

1. Skriv under!

Bed alle medlemmer om at underskrive en erklæring om, at de er indforstået med at overholde reglerne for antidoping. Det har en præventiv effekt.


2. Stop salg af kosttilskud

Undgå salg af kosttilskud og proteintilskud. Selv om der findes flere godkendte og lovlige kosttilskud i Danmark, sender de et forkert signal og giver måske et forkert rygte.


3. Store håndvægte skal ud

Væk med frie håndvægte over 26 kilo i fitnesscenter og træningslokaler. Store vægte inviterer til forkerte selvbilleder og giver risiko for skader ved overtræning.


4. Ryd op i maskinparken

Fjern maskiner og udstyr, der animerer til ekstrem bodybuilding og muskler i størrelse XXL.


5. Fokusér på funktionel træning

Undervisning, instruktion og vejledning i træningscentret skal tage udgangspunkt i funktionel træning, der udfordrer hele kroppens balance, styrke og udholdenhed og ikke kun enkelte muskelgrupper. Eksempler: Crossfit, Crossgym, DGI act.


6. Vælg de rette forbilleder

Instruktørerne afspejler foreningens og centrets profil. Så vælg de gode rollemodeller.

7. Vælg lyse rene farver

Musik, plakater og farver på væggen sender stærke signaler. Hvis I ønsker at fremstå som et bredtfavnende, lyst og åbnet sted, bør I vælge rene og lyse toner.


8. Vis jeres holdning

Hæng plakater op der viser, at I ikke accepterer dopede medlemmer, at I har fokus på at bekæmpe doping, og at I følger Anti Doping Danmarks anbefalinger.


9. Del Dopinglisten

Gør alle medlemmer bekendt med listen over forbudte stoffer og metoder. Henvis til Anti Doping Danmarks hjemmeside eller udlever listen til alle nye medlemmer. Husk, listen opdateres en gang årligt! Find dopingliste her


10. Fortæl om 

Hold foredrag om effektiv træning, sunde kostråd, træning uden skader, skæve kropsidealer og ulovlige tilskud. Overvej at invitere tidligere dopingmisbrugere til at fortælle, at det er farligt at snyde sig stærkere.

De 10 punkter er anbefalinger og opstillet i uprioriteret rækkefølge!

Læs mere: Sådan spotter du en dopingmisbruger