Giv de unge trænere ansvar

Foreninger er afhængige af de unges ressourcer for at sikre foreningslivets fremtid. Giv dem ansvar, lyder det fra eksperter.

En ung, vellidt, pligtopfyldende træner, som foreningens børn og unge ser op til, er en gevinst for enhver forening. Alligevel er det værd at overveje, om foreningen kan få endnu mere ud af rollemodellerne – og samtidig give de unge trænere endnu mere blod på tanden.

Kristoffer Henriksens råd til lederen

  • Vær nysgerrig omkring de unges træning og deres hold
  • Beløn de trænere, som giver et ekstra nap med i foreningen
  • Ros dem offentligt i foreningen, og tildel de unge de ressourcer, de har brug for
  • Vær meget klar i mælet om klubbens træningsværdier, så den unge træner kan adoptere dem.

I forskningsprojektet ”Unges kompetenceudvikling i det frivillige idrætsforeningsliv” konkluderede forfatterne Anne Kofod og Jens Christian Nielsen blandt andet følgende:

Unge kommer på banen, når de…

… føler sig inviterede og mødes i foreningen som individer, der har noget særligt at tilbyde.

… mødes som ligeværdige, så de respekteres og udfordres for det, de kan.

… stilles konkrete opgaver og allerhelst de praktiske af slagsen, som giver mening og har sigte.

… anerkendes for deres indsats, så de oplever, at deres indsats gør en forskel.

… honoreres – symbolsk eller økonomisk.

… modtager konstruktiv feedback på deres indsats, så de kan udvikle sig hele tiden.

… føler sig taget alvorligt, så de kan bevise, at de kan leve op til ansvar.

… involveres direkte, så de oplever, at deres idéer og input tages til efterretning.

"De unge vil godt feje efter et større arrangement, men ikke hver gang. Der skal være plads til opgaver, hvor de føler sig taget alvorligt, og hvor det er værd at vise, at de kan tage ansvar." 

En af de unge trænere er 19-årige Julie Kirk. Hun er gymnastikinstruktør i Lem Boldklub, og det har hun været i 7 år. Ud over den almindelige træning er hun engageret i holdet og i foreningens sociale aktiviteter.

Men for, at hun gider tage ansvar kræver det også, at foreningen giver noget igen.

"Foreningen skal leve op til sit ansvar. Det betyder rigtig meget i forhold til, om jeg gider være træner, at foreningen kommer ud med oplysninger i god tid, informerer og er klar på at hjælpe," siger Julie Kirk.

Et godt spejlbillede

Selvfølgelig er alle foreningens rollemodeller guld værd, men når det kommer til de unge trænere, er de et særligt trumfkort for foreningen. De spiller nemlig en afgørende rolle for foreningens yngre medlemmer. 

"Det, som de dygtige unge trænere gør, repræsenterer foreningen i højere grad end det, de ældre trænere eller bestyrelsen siger, fordi de unge udøvere nemmere kan spejle sig i en ung træner,« siger Kristoffer Henriksen og opfordrer samtidig foreningsledere til at hjælpe rollemodellerne godt på vej ved at undersøge, hvad der driver dem og ved at sætte en klar retning.

»Bestyrelsen skal være meget klar omkring foreningens værdier over for de unge trænere. Det er svært at være en god rollemodel, hvis man bare kommer ind som ung træner og ikke ved, hvad klubbens kerneværdier eller filosofier,« siger han 

Mening med indsatsen

Unge ønsker i højere grad end tidligere at forpligte sig til frivilligt arbejde. Men det skal bidrage til personlig udvikling og kunne bruges aktivt på CV’et i voksenlivet. For de fleste unge er det vigtigt, at deres frivillige indsats giver mening og har værdi både for dem selv og andre.

Kilde: Unges kompetenceudvikling i det frivillige idrætsforeningsliv, forskningsprojekt fra 2006.