7 online værktøjer gør jer synlige for nye medlemmer

Ingen finder jeres forening, hvis de ikke ved, den eksisterer. Heldigvis findes mange smarte værktøjer, der kan gøre jeres forening synlig online.

Gør det nemt at finde vej til din forening. I Silkeborg Orienteringsklub finder de vej med kort og kompas. Foto: Lars Holm

Hvad er det første, du gør, når du skal finde nogen eller noget? Du googler dig frem.

Læs også: Sådan får I en tip-top opdateret hjemmeside

Det samme gælder potentielle nye foreningsmedlemmer. Her er syv værktøjer, der kan hjælpe nye medlemmer med at finde jer.

Boblberg

På Boblberg.dk kan borgere over hele landet skabe nye relationer på baggrund af fælles interesser. Det gør de ved at dele deres interesser i såkaldte bobler og interagere med andres bobler.

Foreninger kan også være med på Boblberg. I kan henvende jer direkte til lokale med relevante bobler eller selv oprette en bobl og fortælle om fordelene ved at melde sig ind i jeres forening. Bobler vises også på Google, og så er det endda gratis at oprette sig.

Krak

Når I er til stede på mange platforme, er det vigtigt, at oplysningerne stemmer overens. Mange foreninger oplever, at der findes fejlagtige oplysninger om dem på nettet, og det kan få potentielle medlemmer til at fravælge dem.

Kraks værktøj ’Nettjek’ tjekker jeres oplysninger på tværs af forskellige platforme og fortæller, hvis og hvor der mangler eller er forkerte oplysninger. Sørg også for, at oplysningerne på Krak er korrekte. Ellers bør I også her tilføje kontaktoplysninger og linke til jeres hjemmeside.

Google My Business

Med Google My Business kan I selv styre, hvordan foreningen bliver vist i Google-søgninger og på Google Maps. I kan opdatere oplysningerne, oprette opslag og annoncer og følge med i brugernes anmeldelser af jer.

Læs også: Bliv fundet af Google

Google sender en ugentlig rapport om, hvor mange personer der fandt jeres forening på Google, og hvad de søgte på for at finde den.

Wikipedia

Wikipedia er et af verdens største referencewebsteder. Derfor ser du ofte en Wikipedia-side blandt de øverste hits, når du søger på Google.

Det giver derfor god mening, at I opretter en side for jeres forening på Wikipedia. Det kan alle gøre. I teksten kan I skrive om foreningen og dens værdier med gode ord til søgemaskinerne. I kan også linke til jeres hjemmeside.

Motivu

Motivu.dk hjælper idrætsforeninger til at rekruttere nye medlemmer. Her kan besøgende tilmelde sig prøvetræninger i foreninger. Tankegangen er ’mere sport, mindre bøvl’, fordi det hele foregår online.

Systemet giver jer kontaktoplysninger på alle tilmeldte til prøvetræning, som I også automatisk kan sende gode råd, kontaktinformationer, påmindelser og links til indmeldelse. Det er gratis at oprette sig, og mod betaling kan Motivu også hjælpe jer med Facebook-annoncering.

Find en forening

Nederst på forsiden af dgi.dk finder I værktøjet ’Find en forening’. Her kan besøgende se alle foreninger, som er medlem af DGI, og hvilke idrætter de tilbyder.

Læs også: Sociale medier: Sådan kommer du i gang: 6 gode råd

Hver forening har en profil med informationer, kontaktoplysninger og et link til hjemmesiden. Værktøjet kan både findes direkte fra DGI’s hjemmeside og via søgemaskiner. I kan selv ændre jeres oplysninger i DGI Foreningsservice.

Find idræt

Et lignende værktøj kaldet ’Find idræt’ finder I på Bevægdigforlivet.dk. Det giver et kæmpe overblik over alle foreninger i Danmark, der er registreret i Centralt Foreningsregister.

Er jeres forening ikke allerede med i systemet, skyldes det sandsynligvis fejl i jeres oplysninger. Dem kan I opdatere og rette på medlemstal.dk eller ved at kontakte Bevæg dig for livet.