7 trin til bedre kommunikation i din forening

Målrettet kommunikation har ketchup-effekt.

At gøre fælles

Kommunikation kommer af det latinske ord ”communikare” som betyder ”at gøre fælles.” Når du kommunikerer sker der en udveksling af meddelelser mellem to eller flere mennesker. Kommunikation er en forudsætning for alt socialt fællesskab.

Kilde: Viden.jp.dk

Kommunikation er vigtigere end nogensinde – ikke mindst i foreningslivet. 

Koordineret og målrettet kommunikation er midlet til større fællesskab, ansvarsfølelse og stolthed. Det giver mere engagerede medlemmer og synlighed i omverdenen. 

Bedre kommunikation starter i foreningens ledelse, og en målrettet indsats giver ketchupeffekt: Vend bunden i vejret på ketchupflasken. Bank med flad hånd i bunden af flasken. Først kommer der ikke noget ud, men lige pludselig er der hul igennem.

Vi bliver stolte, når vores forening er i avisen eller vores hold er fremhævet på foreningens hjemmeside. Det knytter os tættere sammen.

Nels Petersen, hovedbestyrelsesmedlem i DGI

De 7 trin

Her er 7 trin, som giver dig opskrifter på god foreningskommunikation. Tag et trin ad gangen - og start, hvor det passer bedst for din forening: 

1. Budskabet: hvad vil I fortælle?
Der er kamp om opmærksomheden på alle kanaler, så jeres budskaber skal være knivskarpe for at trænge igennem

2. Målgrupper: Hvem vil I nå?
Medlemmer, venner, familie, kolleger eller tilflyttere- hvem vil I nå med foreningens kommunikation?

3. Medier og kanaler: Fortæl jeres historie på en, to eller flere kanaler
foreningens hjemmeside, facebook eller trykt materiale. Du skal kommunikere på de kanaler, hvor jeres målgruppe også er

4. Succeskriterier: Sæt et mål for jeres kommunikation
På en skal fra 1 til 10: Hvor god er din forening til kommunikation på sociale medier, i ugeavisen eller på andre kanaler

5. Læg en plan
Du behøver ikke være helt så detaljeorienteret som Egon i Olsenbanden, men det kan være en fordel at have en plan

6. Visionen: Drømmen om alle tiders forening
Få en opskrift på, hvordan i skaber billeder på det, der for jer er alle tidens forening

7. Sæt holdet: Det gode kommunikationsteam
kommunikation behøver ikke være en individuel disciplin. Med flere på holdet, bliver opgaverne spredt ud på flere med flere kompetencer

Brug de 7 trin til at blive knivskarp i jeres foreningskommunikation. Har din tur rundt i kommunikationslandskabet givet anledning til spørgsmål, så send os mail. Send også gerne opskrifter og metoder, som er brugbare i din forening. Send en mail til udspil@dgi.dk.

Vi har fokuseret rigtig meget på kommunikation og på at fortælle en god historie, både når vi rekrutterer frivillige, og når vi laver opslag om arrangementer.

Peter Pilely, AGF Gymnastik

På bare fem år er AGF Gymnastik vokset fra 280 til omtrent 900 medlemmer.

"Vi prøver at være meget konkrete på, hvad det er, vi vil," siger Peter Pilely, bestyrelsesmedlem til Aarhus Stiftstidende (4. maj. 2017).