3 skridt til en ny hjemmeside

Mange hjemmesider bliver skabt uden grundlæggende tanker om hjemmesidens funktion og ender derfor med at sende rodede budskaber ud til den forkerte målgruppe. Tag derfor en snak om til hvem, hvorfor og hvordan I laver hjemmesiden.

De følgende 3 trin er et oplæg til diskussion i foreningen, så I kommer omkring nogle af de overvejelser, der er vigtige, inden I laver den nye hjemmeside

Trin 1: Hvem skal besøge hjemmesiden?

En god og skarp hjemmeside kan ikke være alt for alle. Derfor er det vigtigt at identificere de målgrupper, I helst vil i kontakt med.

Det kan eksempelvis være:

  • foreningens medlemmer
  • forældre
  • måske-nye medlemmer
  • kommunen

De fleste hjemmesider skal imødekomme flere målgrupper, og mange målgrupper eftersøger den samme information. Det er dog vigtigt, at I tager en diskussion i foreningen om, hvem I helst vil i kontakt med, og hvem I vil kontakte på andre måder. Nogle målgrupper er måske svære at lokke ind på jeres hjemmeside. Eksempelvis kommer repræsentanter for pressen sjældent forbi af sig selv. Forældre og medlemmer vil højst sandsynligt nemmere kigge forbi jeres hjemmeside.

Lav en liste over besøgende og målgrupper og prioriter den.

Trin 2: Hvad vil I fortælle? - Kortlæg indholdet

Afklar, hvad I vil lægge på af indhold, og hvordan I vil formidle det. Vil I skrive artikler, optage video eller podcast?

Når I diskuterer det, kan I tage udgangspunkt i listen over målgrupper fra trin 1. For hver målgruppe kan I definere to ting:

  • Den information målgruppen efterspørger
  • Hvad I gerne vil fortælle dem

I kan eventuelt lave et skema som ser ud således:

Målgruppe

Behov for information

Vi vil fortælle om:

Forældre

Træningstider og stævner

Sociale arrangementer

Presse

Kontaktinfo

Succeshistorier fra klubben

Når I diskuterer målgruppernes behov, skal I forsøge at sætte jer i målgruppens sted og komme med kvalificerede gæt. Den bedste afklaring opnår I naturligvis ved at spørge dem direkte om, hvad de ønsker at finde på jeres hjemmeside.

Trin 3: Hvordan vil I fortælle det?- Tegn en hjemmeside

Ud fra målgruppernes prioritering og kortlægningen af indhold har I en oversigt over det vigtigste indhold på hjemmesiden. Nu skal I tegne hjemmesiden. Det er nemmere, hurtigere og billigere at rette en tegning end en hjemmeside.

Der skal laves 2 tegninger:

1. tegning: Menustruktur

Menustrukturen tegnes ved at starte med forsiden og lave et mindmap over, hvilket indhold man skal kunne komme til fra forsiden. Forsøg at samle indholdet i klumper. Vær dog helt sikker på, at navngivningen af klumperne giver mening for både den vigtigste målgruppe og alle de besøgende, der kommer tilfældigt forbi.

2. tegning: Forsiden

Tegn, hvordan du ser forsiden på et stykke papir. Tag en diskussion om hvilke elementer, der er centrale med udgangspunkt i målgruppe-listen.

Ved at gennemgå disse trin danner I et godt grundlag for at lave en ny hjemmeside. Vær dog opmærksom på, at uanset hvor grundige jeres diskussioner har været, vil der altid ske nogle ændringer, inden siden kommer online.

Læs mere: Bliv fundet af Google - simpel SEO