Bliv fundet af Google

De færreste taster en hjemmesideadresse for at finde, hvad de søger på nettet. Flertallet googler og kommer direkte ind på en underside. Lær, hvordan I bliver fundet af Google.

Google er verdens største søgemaskine, og konkurrencen om at ligge øverst på Googles liste over søgeresultater er hård, men ved hjælp af få tricks kan I komme højere op på listen. Det kaldes Search Engine Optimization (SEO), eller søgemaskineoptimering.

Her er nogle enkle SEO-tips til foreninger, der især henvender sig til potentielle medlemmer og andre, der bruger Google til at finde det, de søger:

1. Identificer, hvilke søgeord I vil findes på

En gymnastikforening findes ikke kun på ordet gymnastik. Tænk derfor i stedet i mere specifikke ord søgesætninger. Det kan for eksempel være ordene "Gymnastik i Horsens”, redskabsgymnastik eller drengegymnastik. Sæt jer i målgruppens sted, og tænk hvilke søgeord, de bruger. Brug søgeordene aktivt i jeres artikler, nyheder og info om foreningen - både i titel og indhold.

2. Gør teksten google-venlig

Skriver I artikler, er det en fordel at opbygge dem på en bestemt måde:

  • Én hovedoverskrift pr. artikel, der gerne indeholder relevante søgeord. Overskriften er rigtig vigtig
  • Flere korte afsnit med underoverskrift
  • Godt og sammenhængende indhold

3. Titel og metabeskrivelse

Husk at udfylde titel og metabeskrivelse, inden I udgiver jeres indhold. Det vigtigt, fordi det er det første brugeren møder på Google. Begge dele skal være sigende - og gerne indeholde søgeordet og en tekst, målgruppen får lyst til at klikke på.

4. Billeder og video

Giv billedfilen en meningsfuld titel. I stedet for "Img_000345.jpg," så skriv, hvad billedet viser. En god titel hjælper jeres SEO. 

Når I indsætter billeder, skal I altid udfylde en såkaldt alt-tekst i jeres hjemmesidesystem. 

Hvis I embedder, dvs. indlejrer, en video fra Youtube som iframe, registrerer Google ikke noget indhold på siden, hvor I har jeres video. Derfor er det vigtigt at skrive lidt om indholdet på samme side, hvis siden skal findes af Google.

Og videoer er gode, fordi de er med til at fastholde brugerne på siden og viser Google, at I har interessant indhold.

5. Linkjuice

Det lyder lækkert, men linkjuice er en betegnelse for, hvordan der linkes mellem forskellige websider. Jo flere indgående links, jo mere linkjuice, jo større synlighed på Google.

Tip: Få kommunen til at linke til jeres hjemmeside, for det giver point hos Google.

Det er også vigtigt at linke mellem sider internt på jeres hjemmeside. Det er væsentligt, at den tekst, I laver til linket skal være sigende for, hvad brugeren kan forvente at finde, hvis de klikker på linket (altså ikke "læs mere her").

6. Undgå en tung og langsom side

Google kan godt lide sider, der ikke tager for lang tid om at loade, dvs. komme frem på skærmen. 

Derfor er det en god idé at komprimere fotos, så de ikke fylder for meget og gør siden sløv.

I kan teste jeres side og få et par tips til at optimere den med Googles pagespeed test.

Læs mere: Billedbrug på nettet bliver nemmere.