De 5 nyhedskriterier

Hvad er en god nyhed? Hvis journalister skal finde din historie relevant og interessant, skal den opfylde så mange nyhedskriterier som muligt eller ramme en tendens.

Når journalister skelner mellem gode og dårlige nyheder, handler det ikke om, hvorvidt det er positive eller negative historier.

En god nyhed er en historie, som opfylder så mange nyhedskriterier som muligt.

De fem nyhedskriterier

For at finde vej til sendeflader og avissider skal en historie opfylde nogle kriterier. Jo flere krav der er opfyldt, des bedre nyhed.

De fem journalistiske krav til en historie er:

1. Aktualitet

Er historien relevant nu og her? Omhandler historien et emne som er oppe i tiden?
Eksempel på høj aktualitet: Vi skal holde event i weekenden.
Eksempel på lav aktualitet: Vi skal holde event om 6 måneder.

Læs mere: Pressearbejde: Skyd genvej til medierne med en tendens

2. Væsentlighed

Hvor stor betydning og konsekvens har historien for læsere, lyttere og seere?
Eksempel på høj væsentlighed: Vi skal holde en stor, åben event for hele byen sammen med store samarbejdspartnere og organisationer.
Eksempel på lav væsentlighed: Vi skal holde et arrangement kun for medlemmer.

3. Identifikation

Kan læsere, lyttere og seere identificere sig med historien? Har den lokale historie nærhed?
Eksempel på høj identifikation: Vi skal holde kursus for familier og give dem redskaber til at få sjov og sund tid sammen. 
Eksempel på lav identifikation: Vi skal holde et petanquekursus for plus 70-årige.

4. Sensation

Er historien overraskende, ualmindelig, fascinerende, chokerende eller spændende?
Eksempel med stor sensation: Vi skal holde en event for første gang og bliver løbet over ende af frivillige, der vil give en hånd med.
Eksempel uden sensation: Vi skal holde en event for 8. gang og mangler frivillige igen.

5. Konflikt

Er der modstridende synspunkter i sagen?
Eksempel på stor konflikt: Event bliver aflyst på grund af manglende bevilling fra kommunen eller mistede sponsorkroner.
Eksempel uden konflikt: Event bliver aflyst på grund af manglende tilmelding.

Eksklusivitet er et effektivt lokkemiddel

Ud over de fem nyhedskriterier er eksklusivitet også et kriterie, som kan vække journalistens interesse.

Hvis din forening skal holde et arrangement, hvor en kendt person er med, kan I overveje at tilbyde et interview med vedkommende til et udvalgt medie. I kan overveje at invitere en kendis netop for at få mediernes bevågenhed.

I kan også vælge at dele nye tiltag med en udvalgt journalist først, og så gøre det klart for journalisten, at vedkommende hører om nyheden som den første.

Læs mere: Opskrift: Sådan skriver du en pressemeddelelse.