De fem nyhedskriterier: Har min forening en god nyhed?

Hvad er en god nyhed? For at journalister skal finde din historie relevant og interessant at bringe i avis, radio eller tv, skal den opfylde så mange nyhedskriterier som muligt eller ramme en tendens.

Når journalister skelner mellem gode og dårlige nyheder, handler det ikke om, hvorvidt det er positive eller negative historier.
En god nyhed er en historie, som opfylder så mange nyhedskriterier som muligt.

De fem nyhedskriterier

For at finde vej til sendeflader og avissider skal en historie opfylde nogle krav. Jo flere krav der er opfyldt, des bedre nyhed.

De fem journalistiske krav til en historie er:

1. Aktualitet

– er historien relevant nu og her? Omhandler historien et emne som er oppe i tiden?
Eksempel på høj aktualitet: Vi skal holde event i weekenden.
Eksempel på lav aktualitet: Vi skal holde event om 6 måneder.

Læs mere: Pressearbejde: Skyd genvej til medierne med en tendens

2. Væsentlighed

– hvilken betydning og konsekvens har historien for læserne, lytterne og seerne?
Eksempel på høj væsentlighed: Vi skal holde en stor, åben event for hele byen sammen med store samarbejdspartnere og organisationer.
Eksempel på lav væsentlighed: Vi skal holde et arrangement kun for medlemmer.

3. Identifikation

– kan læserne, lytterne og seerne identificere sig med historien? Har den lokale historie nærhed?
Eksempel på høj identifikation: Vi skal holde kursus for hele familien og give dem redskaber til at få sjov og sund kvalitetstid sammen. 
Eksempel på lav identifikation: Vi skal holde kursus for de 70-årige i petanque.

4. Sensation

– er historien overraskende, ualmindelig, fascinerende, chokerende eller spændende?
Eksempel på høj sensation: Vi skal holde en event for første gang og slår rekord i antallet af frivillige.
Eksempel på lav sensation: Vi skal holde en event for 8. gang og mangler frivillige igen.

5. Konflikt

– er der modstridende synspunkter?
Eksempel på stor konflikt: Event bliver aflyst på grund af manglende bevilling fra kommunen eller mistede sponsorkroner.
Eksempel på lav konflikt: Event bliver aflyst på grund af manglende tilmelding.

Eksklusivitet er et effektivt lokkemiddel

Ud over de fem nyhedskriterier er eksklusivitet også et kriterie, som mange journalister tænder på.

Hvis din forening skal holde en event, hvor en kendis deltager, kan I overveje at tilbyde et interview med vedkommende til et udvalgt medie. I kan også overveje at invitere en kendis netop for at få mediernes bevågenhed?

I kan også vælge at dele nye tiltag med en udvalgt journalist først, og så gøre det klart for journalisten, at vedkommende hører om nyheden som den første.

Læs mere: Opskrift: Sådan skriver du en pressemeddelelse

Tips!

  • Opret en side på hjemmesiden og gerne et menupunkt der hedder: ”TIL PRESSEN”.
  • Lav en liste over kontaktpersoner. De fleste vil logisk tænke, at det er formanden, som er talsperson for foreningen. Men måske har I delt områderne op? Og hvem tager telefonen, hvis formanden holder ferie?
  • Indsæt faktabokse med relevant baggrundsinformation. Det kan være udvikling i medlemstal, vue over medlemmernes alder og køn, oversigt over aktiviteter og så videre. Måske kan journalisten få øje på historier, som I ikke selv har set?
  • Lav en kort præsentation af foreningen på nogle få linjer, så journalisten hurtigt kan vurdere, om I er den kilde, hun søger. Det kan også være, at journalisten bruger ordene direkte i sin artikel, og så er det ikke skidt at have indflydelse på dem. 
  • Har I et nyhedsbrev? Så indsæt et link til tilmelding på pressesiden også.
  • Lav et tydeligt link til siden på jeres sociale medier og eventuelt i pressemeddelelsen.

Læs merePressearbejde: Skyd genvej til medierne med en tendens

Læs mere: Opskrift: Sådan skriver du en pressemeddelelse