Lav en medieliste: Vigtigt værktøj når du vil kontakte pressen

En opdateret liste over kontaktpersoner på de forskellige medier er et vigtigt redskab, når din forening skal udføre proaktivt pressearbejde og opbygge en god relation til journalisterne.

Det kan være svært at komme i pressen. Men endnu sværere, hvis du ikke har en opdateret liste over mediernes og journalisternes kontaktoplysninger.

Et simpelt, men nødvendigt værktøj

Sørg for at oprette en liste over, hvem der sidder som kontaktperson på hvilke medier. Hvilke journalister er relevante for din forening? Hvad er navnet på chefredaktøren? Og hvad er deres e-mailadresser og telefonnumre?

Medierne har som regel et website, hvor du kan finde disse oplysninger. Men den mest opdaterede version finder du ofte i mediernes kolofoner, sammen med bylines på artikler eller allerbedst via et telefonopkald.

Sørg ganske simpelt for at oprette et dokument – eventuelt et Excelark - hvor du hele tiden opdaterer dine kontakter. Du kan også lave en adresseliste i dit mailprogram, så du kan sende relevant stof ud til relevante personer, uanset hvor du befinder dig.

Men husk, at pressearbejde handler om at opbygge gode relationer til pressen. Sørg for, at du ikke spammer dine kontaktpersoner med ubetydelige nyheder! Du kan risikere at blive blacklistet som spam!

Hvis du sender ud til flere medier på én gang, så husk at skjule de øvrige modtagere enten ved at sende bcc eller enkeltvis.

Husk at opdatere jævnligt!

Det er vigtigt, at du med jævne mellemrum gør hovedrent på listen. Tjek at din liste er opdateret, og at der for eksempel ikke har været udskiftning på redaktionen.