Opskrift: Sådan skriver du en pressemeddelelse

Har din forening en nyhed eller en god historie? Så skal du også have en pressemeddelelse, der kan fortælle det til pressen. Lær, hvordan du bygger en god pressemeddelelse op, og se tjeklisten til indhold.

Kort fortalt er en pressemeddelelse en tekst, der skal vække journalistens opmærksomhed omkring en historie.

Målet med pressemeddelelsen er at få journalisten til at bringe en omtale af historien.

En pressemeddelelse fylder typisk én A4 side og indeholder:

  • Dato
  • Overskrift: En fængende linje der lokker journalisten (og læserne, lytterne og seerne) til at læse mere.
  • Indledning: Opsummerer nyheden eller historien på tre-fem linjer og giver dermed hurtigt overblik over Hvem, Hvad, Hvornår, Hvorfor, Hvordan.
  • Brødtekst: Udfolder nyheden eller historien med flere informationer og citater. Opdel gerne teksten i mindre afsnit og sæt små overskrifter over hver.  
  • Kontaktinformation: Navn, telefonnummer og eventuelt henvisning til hjemmeside. Husk at tjekke at du har skrevet telefonnummeret korrekt!

Se vores tips til en god presseside: De fem nyhedskriterier: Har min forening en god nyhed?

Du kan også overveje at tilføje:

  • Logo
  • Links til download af billeder, hvis du særligt har mange og store filer HUSK! Billeder øger dine chancer for, at journalisten vælger din historie – hvis de er af god kvalitet!
  • Faktabokse

Historien og nyheden ligger i vinklen
Vær direkte og konkret og tænk: ”Jeg vil fortælle at… ” ikke: ”Jeg vil fortælle om…”

Eksempel: Jeg vil fortælle, at min forening har fordoblet antallet af medlemmer gennem de sidste tre år. Årsagen er…
Undgå at skrive: Jeg vil fortælle om udviklingen i vores medlemstal.

Eksempel: Jeg vil fortælle, at vi holder 10-års jubilæum i vores forening. Det fejrer vi ved vores generalforsamling, hvor vi som noget nyt... 
Undgå at skrive: Jeg vil gerne fortæller noget om vores generalforsamling.

Skriv til læserne, lytterne og seerne

Journalisten er ikke modtageren. Journalisten er gatekeeper og vælger hvad læserne, seerne og lyttere skal vide. Derfor skal du ikke fremhæve, hvad du tror journalisten finder interessant, men hvad modtagerne af det pågældende medie finder interessant!

Har du en god case? Så har du ofte en god historie

Det kan være en god ide at fremhæve, at du har en case, som journalisten kan skrive sin historie over. Hvis du også kan levere billeder af personen, er det rigtig godt.

Eksempel: Foreningen skal holde sommerskole. Spørg forældrene til en af deltagerne, om pressen eventuelt må kontakte deres barn for at høre, hvorfor det har valgt at bruge sin sommerferie med denne aktivitet. Servér kontaktoplysningerne til journalisten.

Eksempel:  Foreningen har oplevet et boom i ældre medlemmer. Spørg et af de nuværende medlemmer, om pressen må kontakte vedkommende og spørge til, hvorfor de har valgt din forening og denne aktivitet. Husk at skrive kontaktoplysningerne til journalisten. 

Ord er vigtigere end layout

Journalisten vælger din nyhed efter, hvad du skriver – ikke hvordan du sætter pressemeddelelsen op.

Undlad at sætte din tekst op i spalter for at få det til at ligne en artikel. Det irriterer blot journalisten, hvis hun vælger at kopiere og genbruge dine linjer ordret. Jo nemmere du gør det for journalisten, des større er sandsynligheden for, at du får din historie igennem.

Brug i stedet tid på at gøre din historie så skarp og interessant som muligt.

Send gerne din pressemeddelelse som almindelig word-dokument – ikke pdf. Alternativt kan du medsende begge filer, hvis du har valgt at indsætte de vedhæftede fotos på side to og gerne vil sikre dig, at det hele ikke hopper og danser, når journalisten åbner i den anden ende.