7 trin til bedre kommunikation i din forening

Målrettet kommunikation har ketchup-effekt.

At gøre fælles

Kommunikation kommer af det latinske ord ”communikare” som betyder ”at gøre fælles.” Når du kommunikerer sker der en udveksling af meddelelser mellem to eller flere mennesker. Kommunikation er en forudsætning for alt socialt fællesskab.

Kilde: Viden.jp.dk

Kommunikation er vigtigere end nogensinde – ikke mindst i foreningslivet. 

Koordineret og målrettet kommunikation er midlet til større fællesskab, ansvarsfølelse og stolthed. Det giver mere engagerede medlemmer og synlighed i omverdenen. 

Bedre kommunikation starter i foreningens ledelse, og en målrettet indsats giver ketchupeffekt: Vend bunden i vejret på ketchupflasken. Bank med flad hånd i bunden af flasken. Først kommer der ikke noget ud, men lige pludselig er der hul igennem.

Vi bliver stolte, når vores forening er i avisen eller vores hold er fremhævet på foreningens hjemmeside. Det knytter os tættere sammen.

Nels Petersen, hovedbestyrelsesmedlem i DGI

De 7 trin

Her er de 7 trin, som viser dig vej rundt i kommunikationslandskabet og giver dig opskrifter god foreningskommunikation: 

  1. Drømmen om alle tiders forening
    Få tre opskrifter på, hvordan I skaber billeder på det, der for jer er alle tiders forening

  2. Elevatortalen: Fortæl hvad I kan
    Træn i den korte forklaring på essensen af det, din forening kan

  3. Sæt det rigtige kommunikationshold
    Udtag spillerne til holdet, der skal spille foreningens kommunikation op i en bedre liga
     
  4. Målgrupper: Hvem vil vi nå?
    Medlemmer, venner, familie, kolleger eller tilflyttere - hvem vil du nå med foreningens kommunikation?

  5. Kend jeres muligheder: Medier og kanaler
    Sociale medier, direct mail eller trykt materiale. Diu skal kommunikere på de kanaler, hvor foreningens målgrupper er

  6. Sæt et mål for jeres kommunikation
    P
    å en skala fra 1 til 10: Hvor god er din forening til kommunikation på sociale medier, i ugeavisen m.v.

  7. Planlæg arbejdet: lav en plan
    Du behøver ikke at være helt så detaljeorienteret som Egon i Olsenbanden, men det kan være en fordel at have en plan

Brug de 7 trin til at blive knivskarp i jeres foreningskommunikation, og send gerne en tilbagemelding på om oplysninger, opskrifter og metoder er brugbare i din forening. Send en mail til udspil@dgi.dk.