Sådan bliver nytårsforsæt en foreningsfidus

Når klokken slår midnat nytårsaften, bliver rigtig mange mennesker ekstra motiverede til at leve sundere, tabe nogle kilo eller dyrke mere motion. Men hvordan får man som forening noget ud af det?

At træne mere er på top-tre-listen over danskernes nytårsforsætter. Foto: Lasse Olsson

Hvert år beslutter rigtig mange sig for at bruge det nye år som startskuddet på en sundere livsstil. En oplagt mulighed for at få flere medlemmer i foreningen.

Læs også: Succes med voksensvømning i Holbæk Svømmeklub

”Selvom mange har rigtig gode intentioner, så er det notorisk svært at ændre vaner. Og det er jo i høj grad det, der er i spil, når man sætter sig for at dyrke mere motion, spise mindre slik eller noget helt tredje”, siger Maja Holm, der er adfærdskonsulent i Bevæg dig for livet.

Det skal være nemt

I adfærdsdesign arbejder man med at komme fra intention til handling ved at identificere barrierer og tage højde for dem med forskellige handlinger. Det er en tankegang, der med fordel kan bringes i spil, hvis man som idrætsforening er interesseret i nye medlemmer, der kommer igen.

Læs også: Video: I Kirke Hyllinge er håndbold super fleksibelt

”Det er vigtigt, at det ikke er besværligt at komme i gang. Der skal meget lidt til, før man som menneske vender tilbage til gamle vaner. Kig derfor på, hvordan man melder sig til. Hvem man møder i foreningen. Hvad man skal have på eller med. På den måde kan man sænke adgangsbarriererne for at være med”, siger Maja Holm.

Tre gode råd til at få flere medlemmer

  1. Start nye hold med lave adgangsbarrierer

Det skal være nemt at komme en enkelt gang og prøve

  1. Spred budskabet om jeres tilbud

Brug eksisterende medlemmer, lokalaviserne og sociale medier aktivt, så potentielle medlemmer får muligheden for at opdage, hvad I kan tilbyde

  1. Lav aktiviteter, hvor man kan komme ind fra gaden

Hold fx åbent hus, så nye potentielle medlemmer kan se, hvad foreningen har at byde på

Hvad kan foreningen hjælpe med?

Når man ser lidt nærmere på danskernes nytårsforsætter, er de tre mest populære af slagsen 1. At tabe mig, 2. At træne mere og forbedre min kondi og 3. At spise sundere ifølge en undersøgelse fra YouGov.

Læs også: Video: Løbeaftaler får flere i løbeskoene

”Foreningsidrætten har jo en masse positive ”bivirkninger”. Når man bevæger sig mere, betyder det ofte færre kilo på sidebenene, mere velvære og et sundere liv. Og så kan foreningslivet være rammen om et stærkt fællesskab, der i den grad giver lyst til endnu mere. På den måde kan idræt i forening være det bedste valg for alle os, der gerne vil holde vores nytårsforsæt i 2020”, siger Maja Holm.