På cykel til tennis i skoletiden

TEAM FRED I ØBG Silkeborg er en tennissucces for børn med særlige behov.

”Det i har været med til her er et unikt forløb. Det eneste her Jylland, så det kan i være stolte af, at være med til”

Det sagde sportschef i ØBG Tennis, Johannes Park Skak, til de 22 elever inden de for fjerde gang skulle ind i tennishallen hos ØBG Silkeborg, sammen med fire lærere.

Børnene fra 11 til 17 år kommer fra Inklusionscenter - Det Blå Hus – på Sølystskolen i Silkeborg.

Initiativtager til forløbet er lærer Andreas Kristensen. Han har selv et godt kendskab til tennis og tog derfor kontakt til Johannes. Træningen har været en del af projektet TEAM FRED, som oprindeligt startede i 2018 på Sjælland. Siden har konceptet bredt sig til flere tennisklubber over hele landet.

”Vi vil gerne have de unge ud i foreningslivet og dermed give dem kendskab til forskellige sportsgrene. Vi har rykket rundt på nogle timer, da det jo foregår i skoletiden. Det er specialklasser, hvor eleverne har motoriske eller andre udfordringer. Kun få er i forvejen med i idræt i fritiden, og det giver nogle andre forudsætninger. Det er dog gået over al forventning,” siger Andreas Kristensen.

Stor spredning

Han fortæller, at der til dette skoleår har været meget udskiftning, så det er en ny flok, hvor der er stor spredning på forskellige parametre. F.eks. har en pige det sorte bælte i karate og er elitesvømmer, og en dreng er rigtig skrap på MTB. Så der er et stort spænd. Der er flere motorisk svage end i vores andre klasser, og enkelte har stort set ikke lavet andet end at kigge på en computer.

”Og hvis man spiller fodbold er nogle dygtige, men her er i tennis er fordelen, at alle er nybegyndere og mange har ikke tidligere rørt en ketsjer. Det de laver er overskueligt og man bliver ikke til grin. Det er en klar fordel,” siger Andreas Kristensen, der tilføjer at træningen dog også har været suppleret af almindelige motorik- og bevægelsesøvelser.

Hvad siger eleverne?

Absher, 13 år 7. klasse

Han har tidligere spillet fodbold i klub.

”Det har været sjovt både at spille tennis og paddle. Jeg har prøvet at spille lidt hvor jeg bor og jeg synes det er nemt nok.

 Absher siger dog helt ærligt, at han ikke ønsker at gå til det i klub, men indrømmer dog, at han har lært noget her i ØBG

Men basketball er det bedste og det er jeg god til,” siger den ellers forsigtige Absher

”Det er både spændene og sjovt og jeg spiller nogle gange basketball både i skolen og hjemme.

Basmala – 12 år 6. klasse.

”Jeg synes det her er meget sjovt og udfordrende,” siger en velformuleret Basmala.

”Det var lidt svært i starten, men man bliver hurtigt bedre. Både til at skyde langt og at reagere hurtigt,” siger Basmalam der tidligere har gået til skøjteløb en kort periode.  

”Jeg kan bedst lide paddle og jeg er blevet bedre til forskellige slag i mit eget tempo og ikke kun skyde hårdt.”

Her og nu nævner hun dog atletik, som en idræt hun kunne tænke sig.

”Børnene har generelt indlæringsvanskeligheder. Socialt er der både gode og svage elever og udfordringer i forhold til indlæring. Dvs. forskellige udfordringer på alle parametre. Jeg kan dog allerede nu se fremskridt. Vi føler, at det er vigtigt at lære dem at agere i samfundet ved at give dem nogle positive oplevelser.”

Andreas Kristensen erkender dog, at alle har forældre der bakker op om idræt. Vi er udfordret af f.eks. bare at få forældrene til at give deres børn idrætstøj med. Dermed er det ikke bare ligetil at få dem til at gå til idræt. Der er ikke nogen, der bakker dem op. Vi forsøger derfor at skabe den indre motivation hos børnene. Det gør vi f.eks. ved at cykle herud, hvad også i sig selv kan være en udfordring, da ikke alle som en selvfølge kan cykle.

I DGI Midtjylland er inklusionskonsulent, Dorthe Kock Ahrenkiel, glad for, at ØBG Silkeborg gik ind i projektet, som er støttet af DGI.

”Børn med udfordringer har ofte brug for en anderledes træning. Og her passer TEAM FRED helt perfekt til målgruppen. Derfor er vi meget glade for samarbejdet mellem ØBG Silkeborg og Sølystskolen om projektet,” fortæller hun.

 For sportschefen selv, har det været en stor oplevelse at være instruktør for børnene.

”Det er enormt berigende at opleve deres succeser på banen. Når de har slået et godt slag, så skal de lige prøve én gang mere og så én gang mere igen. Vi sæter aldrig noget i gang til træning, hvor de ikke oplever succes.”

De sidste to gange bliver det lærerne, der selv står for tennistræningen hos ØBG.