Træneruddannelse på skoleskemaet

Et samarbejde mellem Ørum IF og Ørum Skole giver 31 elever en træneruddannelse i skoletiden

Fra venstre: Nicolaj, Josefine, Laura og Amalie, der måske er kommende trænere i Ørum IF

Der er gang i aktiviteterne med diverse stafetøvelser denne onsdag formiddag på Ørum Skole øst for Viborg.

I løbet af syv uger deltager 31 elever fra 7., 8., 9. klasse i valgfaget ”trænerspiren” – et af tre muligheder i forløbet ”Fleksibel onsdag”.

”Trænerspiren” er fyldt op og er det største af de tre valghold vi har, men eleverne skal også ”ville det”. Uddannelsen er bredt idrætslig med øvelser, opvarmning, boldspil i praksis suppleret af teori om børn og motorik og det at være rollemodel,” siger lærer i udskolingen, Kristian Højgaard.

Eleverne supplerer undervisningen med praktik. Der sker via idræt med de små elever og f.eks. ansvaret for opvarmningen på motionsdagen fredag før efterårsferien.

Praktik i foreningen

”Eleverne møder om onsdagen ind direkte her i hallen kl. 8.00, hvor underviser Camilla Ilvig fra DGI Midtjylland, introducerer opvarmning, aktiviteter og teori. I disse uger har de fri ved 12.30-13.00 tiden da resten af undervisningstiden udfyldes via de 30 timers praktik i foreningen. Her er man hjælpetræner i fodbold, håndbold, gymnastik og badminton for børn, der er yngre end en selv. Ørum IF har været med i hele forløbet og er en god medspiller,” tilføjer Kristian Højgaard, der samtidig roser foreningens formand Claus Gustafsson for stort engagement.

Skolereformen har været medvirkende til at få trænerspiren implementeret og eleverne er selvfølgelig glade for den anderledes skoledag.

Motiverede elever

”Det er fint at vi har det en hel skoledag og godt at der er aktivitet på, siger Laura Schmidt Andersen, 7. kl. der suppleres af en enig Josefine Andersen, 8. kl. der tilføjer ”Det er også godt at lære, hvordan man håndterer børn og få dem til at sidde stille og lytte og sådan.”

”Det er fint at kunne sætte sig i en anden rolle og vise, hvordan man selv gerne vil, at ens egen træner skal være,” siger Nicolaj Lauritsen, 9. kl.

Laura, Josefine og Nicolaj har i øvrigt en lidt atypisk praktik, idet de er hjælpetrænere i Ørum IF ”Boot-camp”, som er et voksenhold med træning for hele kroppen uden redskaber.

”Jeg får heldigvis lov til en del til træningen, hvor jeg kan afprøve nogle af øvelserne til leg og opvarmning.” siger Amalie Engberg Jensen, 7.kl. som er U15 fodboldspiller er i praktik som U 11 pigetræner, siger:

Daniel Andersen, 9. kl. er U16 håndboldspiller i Ørum og i praktik som hjælpetræner for U12-piger.

”Det er bedre end almindelig skole. Jeg har fået mange nye øvelser både nogle gode, men også nogle ikke så gode,” er han så ærlig at fortælle.

Formand for Ørum IF, Claus Gustafsson oplyser at Ørum skole og Tjelecenteret blev udtaget til forsøgsprojekt af Viborg kommune, og blev indkaldt til indledende møder. 

”Vi har ikke nogle forventninger, men håber dog, at nogle af de unge mennesker vil deltage mere aktivt i foreningsarbejdet efterfølgende. Forsøget har nu kørt i seks uger, så vi har endnu ikke lavet en egentlig evaluering, men jeg har ikke hørt noget negativt, så jeg går ud fra at det kører fint,” siger formanden.

Kristian Højgaard erkender, at modulet er placeret noget tidligt i skoleåret:

”Det kan give lidt problemer i forhold til praktikken i foreningen, hvor sæsonen i vinteridrætterne først starter i løbet af september. Hvis vi laver et forløb næste år, skal det nok være ”Lederspiren” da netop 7. og 8. klasse jo har haft ”Trænerspiren" her i år. Som i år er det dog vigtigt, at foreningen vil være medspiller. Skolen er jo i henhold til skolereformen forpligtet til at tage initiativer over for foreningslivet," tilføjer han.