Ungdomsuddannelser i bevægelse

Giv de unge en stærkere stemme med et ejerskab over de aktive fællesskaber på jeres ungdomsuddannelse.

Skab de bedste rammer for fællesskabet og individuel udvikling

Det kan være svært at motivere unge til at tage del i foreningslivet, når uddannelse, fester og præstation presser på. 

Men hvad er ifølge unge selv vigtigt for at trives?

Tal fra den seneste Ungeanalyse fra Dansk Ungdoms Fællesråd viser, at foreningsaktive unge trives bedre. For de foreningsaktive unge står deres fritidsaktivitet eller frivillige arbejde på top tre over det vigtigste fællesskab sammen med familie og venner.

I DGI mener vi, at alle unge fortjener et godt ungdomsliv, fyldt med drømme, muligheder, tryghed og trivsel. Derfor arbejder vi målrettet for, at flere unge har adgang til inkluderende idrætsfællesskaber.

Med ungdomsuddannelser i bevægelse er de unge essentielle medskabere på rammerne og indholdet, så flere inkluderes i fællesskabet. Om det er opstart af en elevforening, et nært samarbejde med en lokal idrætsforening, eller ved understøttelse af et projekt der allerede er i fuld gang på ungdomsuddannelsen, er vi klar på at hjælpe jer videre.

Trivsel på skemaet

Særligt i overgangen fra grundforløb til studieretning kan det ifølge EVA (Danmarks Evalueringsinstitut) være svært og sårbart for eleverne at skulle håndtere de nye forandringer. For at understøtte overgangen anbefaler EVA, at eleverne har noget genkendeligt og trygt at søge hen imod. 

Lad derfor elevforeningen blive et gennemgående holdepunkt for det inkluderende fællesskab.

EVA opfordrer yderligere til at lade trivsel være et gennemgående tema på skemaet. Det vil betyde, at lærerne med ledelsen i ryggen får timer til at opbygge og støtte driften af elevforeningen og at eleverne samtidig får godskrevet deres fravær, når de afholder bestyrelsesmøder.

Materiale lige ved hånden  

I kan inddrage undervisningsmateriale udarbejdet af DGI Nordsjælland og idrætslærer Johan Thimm Rasmussen.

Materialet består af fem lektioner med både lektieforslag samt forslag til lektionens opbygningen. Materialet er udarbejdet, så det understøtter lærernes undervisning og klæder eleverne på med den nødvendige viden om foreningslivet og indsigt i opstart af en forening.

De unge er støttet af lærere og DGI-medarbejdere under hele forløbet - med plads til fleksibilitet og tilpasning til den enkelte ungdomsuddannelse.

Lad os sammen skabe de bedste rammer, så flere unge tager del i aktive fællesskaber som øger trivsel og bevægelse.

Vi kan kun vise dig indholdet her, hvis du accepterer marketing-cookies. Ret dine cookie-indstillinger