Fodboldafdeling hitter med nyt sponsorkoncept

De fleste fodboldklubber og idrætsforeninger kender betydningen af at have loyale sponsorer, der hver sæson spæder til med vigtig økonomi i klubkassen. SIF Assentoft Fodbold ved Randers har på bare ét år øget sponsorindtægterne med mere end 100 procent i forhold til tidligere år ved at indføre et nyt koncept.

Morten Hørby Andersen, formand i SIF Assentoft Fodbold, er en glad mand. Det går nemlig rigtig godt for hans fodboldklub, som for knap et år siden indførte et nyt sponsorkoncept for at skaffe flere indtægter til klubben. Alt sammen med henblik på at forbedre faciliteterne i klubben og gøre det endnu mere attraktivt for byens børn, unge og voksne at vælge fodbolden som motionsform.

"Vi har lavet et koncept, hvor vi nærmest har grebet det an, som var vi en professionel fodboldklub. Vi har delt mulighederne for sponsering ind i fire forskellige pakker, hvor man kan blive alt fra klubsponsor til 2.500 kr. om året til hovedsponsor til 25.000 kr. om året. Så får man selvfølgelig eksponering efter, hvor meget man betaler", udtaler Morten Hørby Andersen.

Dette har indtil videre betydet, at klubben har haft held til at få godt 25 nye virksomheder ind i folden som sponsorer, mens en god håndfuld af dem, der allerede smed penge i klubben, har opgraderet, så de nu bidrager med endnu mere. I alt samarbejder klubben i dag med 48 sponsorer i dag, hvor tallet førhen lød på under 25.

"Vi går meget op i, at virksomhederne skal se deres sponsorat som et samarbejde med klubben, hvor de bidrager til at forbedre vores faciliteter og give en masse mennesker et fedt motionstilbud med fodbolden, fremfor at de 'bare' betaler X antal kroner for at have et skilt hængende. Det er kernen i vores koncept", fortæller Morten Hørby Andersen.

Sponsorpenge gør det attraktivt
I første omgang er den øgede sponsorindtægt gået til at forbedre og forskønne faciliteterne på Assentoft Stadion, men tanken med pengene på lidt længere sigt er, at de skal være med til at gøre det endnu mere attraktivt for byens indbyggere at spille fodbold i den lokale klub.

"Her det første år har vi gjort meget ud af at forbedre rammerne på stadion, så sponsorerne også får fuld valuta for pengene. Vi har indkøbt nye aluminiumsbander til alle sponsorer, opsat flotte bannere på boldhegnene bag vores mål, lavet en sponsorvæg ved vores indgangsparti sammen med en række andre tiltag."

"Når vi så er oppe at køre med de fysiske rammer, er det klart, at vi skal til at kigge lidt på, hvordan pengene også kan komme medlemmerne til gode – især vores børn og unge. Vi vil jo gerne give dem nogle sjove og spændende oplevelser med fodbolden og fællesskabet, så de bliver motiveret til at fortsætte med at spille og dyrke idræt hos os", påpeger Morten Hørby Andersen.

Den ekstra økonomi skal også bidrage til driften af klubben, da det løbende er nødvendigt med indkøb af nyt materiel i form af bolde, kegler, overtrækstrøjer og spillesæt, ligesom det også i højere grad vil give klubbens trænere mulighed for at deltage i relevante trænerkurser. Der er mange driftsomkostninger forbundet med at drive en relativt stor fodboldafdeling.

Masser af arbejdstimer
Morten Hørby Andersen har selv stået for udviklingen af sponsorkonceptet i forbindelse med en case-opgave på en videregående uddannelse, som han tager ved siden af sit arbejde. Han anslår, at han alt i alt har brugt på den gode side af 100 timer på at udvikle et nyt sponsorkoncept og få det ud over rampen. 

Arbejdsopgaverne har budt på alt fra grafisk opsætning af markedsføringsmateriale, identifikation af virksomheder, udsendelse af salgsbrev med markedsføringsmateriale pr. post samt ikke mindst opfølgende telefonopkald.

"Det har været et stort arbejde med masser af god gammeldags kanvas, men til gengæld har det belønnet sig. Vi har været i dialog med næsten alle lokale virksomheder, og dem der har sagt, at det nok ikke lige var i år, er så måske klar næste år. Vi har kun fået positiv respons. De har været imponerede over setup'et", siger Morten Hørby Andersen.

Planen er, at der inden længe skal nedsættes et sponsorudvalg, som kan dele opgaverne i mellem sig, så alt arbejdet fremover ikke kun trækkes af en mand.

Plads til flere
Og selvom der har været flot tilgang af sponsorer det seneste år, er der bestemt stadig plads til flere. Der er også mulighed for at støtte med andet end et cool cash, hvis virksomheden har hænderne rigtigt skruet på eller andre fordele, der kan bruges ind i foreningslivet. 

"Vi bruger jo vores sponsorer, når vi skal have lavet ting i klubben, eller når vi handler ind. Vores lokale anlægsgartner har eksempelvis lavet flisegang rundt om stadion og vores elektriker sætter strøm til vores nye måltavle. Vi prøver så vidt muligt at bruge og aktivere vores sponsorer, når vi har muligheden", pointerer Morten Hørby Andersen.

"Målet er jo hele tiden at skabe et gunstigt samarbejde, hvor vi får flere sponsorer ind. Dette er med til at skabe grundlaget for, at vi kan få flere og gladere medlemmer, og som fodboldklub har vi altid mulighed for at eksponere. Vi er med på den værste, tør jeg næsten godt love til interesserede", slutter han.