Sådan får Pilehaven mere bevægelse ind i børnenes hverdag
Med et certificeringsforløb fra DGI har personalet i Børnehuset Pilehaven fået kvalificeret den måde, de tænker bevægelse ind i dagligdagen på – til glæde for både børnene og deres forældre.
”Der er tit uro, når man skal fra A til B med børn. De skal måske ned og vaske hænder, men inden de gør det, siger vi, at alle skal gå krabbegang ned til badeværelset. Og så gør de det i stedet for at lave alt muligt andet.”
Sådan beskriver Irene Blume, pædagogisk leder i Pilehaven, en af de situationer, hvor pædagogerne efter DGI-certificeringen har indarbejdet mere bevægelse i børnenes hverdag.
”Vi arbejder mere kvalificeret med bevægelsesglæde og motivation, for det falder ikke naturligt for alle børn og voksne. Men alle er gået ind i det med 100 procent. Selv vores alderspræsident blandt pædagogerne er Per Syvspring nede i alrummet,” fortsætter Irene Blume.
Bevægelsesglæden kommer med hjem i børnenes tasker
I institutionen møder børn og forældre hver morgen et skilt på lågen, som fortæller, hvordan de sammen skal bevæge sig ned til døren. Og om torsdagen lægger hvert barn en seddel i sin madkasse med en sans og øvelser til at stimulere denne sans, så leg og bevægelse fortsætter om aftenen eller i weekenden med forældrene.
”Vi snakker med børnene om begge sedler, så de kan holde deres forældre op på det. Flere af de forældre, der afleverer børn om morgenen, synes, det er fedt at få sat gang i kroppen og få mere viden om, hvad børnene går og laver,” siger Mia Grouleff, pædagog i Pilehaven.
”Børnene elsker jo at lege bevægelse ind. Og det er knapt så svært at sidde stille til frokost nu, fordi de bruger kroppen og sanserne så meget i løbet af dagen,” forklarer Mia Grouleff.
Certificeringen har gjort det nemmere at dokumentere arbejdet
Certificeringen har også medført, at Pilehavens skriftlige kommunikation er blevet tydeligere. I mails til forældrene fortæller de, hvilke aktiviteter og sanser børnene arbejder med. På den måde kan forældrene bedre følge med i, hvad der sker i institutionen, men det har også en ledelsesmæssig fordel.
”Vi skriver ikke bare, at vi har lavet fodbad. Vi skriver også, hvilken sans vi har fokus på og hvordan fodbadet stimulerer denne sans. Den effekt er jeg som pædagogisk leder rigtig glad for, da det er i høj grad dokumentationen for vores arbejde,” siger Irene Blume.
”En anden god ting er, at forældre, der leder efter institution til deres barn, ofte bliver begejstrede, når jeg fortæller, at vi har øget fokus på bevægelse. Og at pædagogerne har kompetencer til at arbejde sansemotorisk med børnene,” fortæller Irene Blume.