Sabro IF fodbold fik Facebookside, fodboldskole og mere fællesskab
I foråret 2018 tog Morten Seeberg fat i DGI. Aftalen om at afholde fodboldskole var allerede på plads, men der manglede noget. En kanal med billeder og video af aktiviteter i Sabro IF fodbold samt annoncering for sommerens fodboldskole.
Tanken om en DGI Fodboldskole hos Sabro IF fodbold havde været undervejs igennem lidt tid, og i den proces var der to ting, som blev vægtet tungt i forhold til det endelige valg.
”Et var muligheden for at ramme vores spillere bedst muligt i forhold til deres behov, og samtidig ville vi gerne omfavne alle spillere, hvilket var muligt ved at arrangere tre og to dages DGI Fodboldskole for flere årgange på samme tid,” fortæller Morten Seeberg, sportslig ansvarlig i Sabro IF fodbold.
Sabro IF fodbold er en forening, der gennem de sidste år har oplevet en nedgang i antallet af medlemmer, men nu har det stabiliseret sig på et fornuftigt niveau, og foreningen er begyndt at se en lille stigning.
Vi vil altid gerne gøre tingene bedre, men det skal i høj grad bygges på initiativer fra trænere, frivillige, spillere og forældre. Vi danner rammen, men det er fællesskabet, der skal udfylde den, og det fællesskab arbejder vi på at gøre endnu stærkere.
Morten Seeberg, sportslig ansvarlig i Sabro IF fodbold
Malthe på 19 år blev SoMe-ansvarlig
Morten Seeberg valgte at gøre brug af konceptet ”køb kommunikationshænder” hos DGI Østjylland, da han ønskede at skabe mere opmærksomhed til fodboldskolen og styrke fællesskabet i foreningen. DGI hjalp med oprettelse af Facebookside, og samtidig blev processen omkring at finde en frivillig fra foreningen til at kommunikere på de sociale medier skudt i gang. Der gik ikke lang tid, før en 19-årige ung mand stod klar til at være SoMe-ansvarlig.
”Jeg valgte at blive kommunikationsfrivillig, fordi det tjener et godt formål, og jeg har altid været en del af klubben både som spiller og træner - nu også som ansvarlig for de sociale medier, som er et emne jeg interesserer mig for,” fortæller Malthe Schrøder, SoMe-ansvarlig i Sabro IF fodbold.
Malthe Schrøder bruger cirka 2-3 timer om ugen på at være SoMe-ansvarlig, men det kan variere i perioder. De fremtidige planer for kommunikation på de sociale medier er at være et talerør for klubbens interesserede og et forum for spørgsmål. På sigt vil Malthe Schrøder også gerne oprette en Instagram-profil, da han tænker, at det kunne være relevant for målgruppen.
Facebookannoncering trak flere deltagere til fodboldskole
Malthe Schrøder blev klædt på af DGI i forhold til de gode opslag, oprettelse af begivenheder og annoncering på Facebook. Inden sommerens fodboldskole oprettede Malthe Schrøder annoncer på Facebooksiden med support fra DGI. Annonceringen gav flere klik ind til tilmeldingen af fodboldskole, og samtidig fik det antallet af ”likes” på Facebooksiden til at stige.
”Vi lavede begivenheder med info, skrev info på siden, lavede opslag om hvornår sidste frist var og andet i den dur for at minde folk om at deltage,” siger Malthe Schrøder.
I dag er Facebooksiden mere end bare en markedsføringskanal for fodboldskole, da den også er med til at øge kendskabet til den lokale fodboldklub.
Facebooksiden skal gerne ramme forældre, der måske ikke lige havde overvejet at få deres børn i gang med fodbold og opdatere alle der er interesseret med alt det der nu foregår på tværs af årgangene. Samt også at vise billeder og video fra sommerens fodboldskole, så dem der ikke deltog vil være klar og friske til næste år.
Malthe Schrøder, SoMe-ansvarlig i Sabro IF fodbold
Tre varme dage som man stadig snakker om i klubben
Sabro IF fodbold havde i alt 77 deltagere på årets fodboldskole, som var fordelt med 53 børn på tre dages skolen og 24 børn på to dages skolen. Sommerens fodboldskole er stadig noget, man snakker om i Sabro IF, og ifølge Morten Seeberg har det givet en god samhørighed på tværs i klubben, da man går op og ned af hinanden i tre dage sammen med børnene.
”Fodboldskolen har langt hen af vejen fået positive tilbagemeldinger, og den generelle feedback er, at vi har ramt et format, der i gennemsnit passer den enkelte spillers behov godt. Børnene havde tre varme dage, men til evalueringen sidste dag var der rigtig godt humør, og trænerne fik store smil og ros,” fortæller Morten Seeberg.
Fakta om Sabro IF fodbold
- Startede op i 1970
- Klubben har ca. 250 spillere og 40 frivillige
- Sommeren 2018 afholdte de en DGI Fodboldskole for første gang
Fakta om Morten Seeberg
Morten Seeberg sidder i styregruppen som sportslig ansvarlig og cheftræner for Herre Senior 1.
Morten er født og opvokset omkring Sabro, og da der var et behov for en frivillig indsats trådte han til.
”De frivillige dengang jeg var ungdomsspiller i klubben gjorde det muligt for mig at dyrke min fritidsinteresse, og det at være med til at kunne give den fede oplevelse, som jeg har haft med fodbold, videre til andre motiverer mig til at bruge timer som frivillig,” fortæller Morten Seeberg