Sådan femdoblede løbsarrangør antallet af deltagere

Motionsklubben Amager oplevede faldende interesse for deres årlige løb Lufthavnen Rundt og Strandparken. Et øget fokus på markedsføring vendte den negative udvikling.

Lufthavnen Rundt 2017. Foto Jan K. Madsen

Ligesom mange andre løbsarrangører, måtte Motionsklubben Amager i 2015 erkende at interessen for klubbens årlige motionsløb var støt faldende. Et voksende antal udbydere på løbsarrangørmarkedet, samt voksende forventninger fra deltagerne til event- og løbsoplevelsen havde presset klubben fra det vestlige Amager.

Klubben manglede både ressourcer og viden om bl.a. markedsføring til selv at kunne løfte opgaven.

DGI Storkøbenhavn tilbød derfor konceptsparring og konkret hjælp med markedsføringen. Løbets grundfortælling blev skærpet, en Facebookbegivenhed blev oprettet og DGI Storkøbenhavn stod for drift og annoncering af denne, samt håndteringen af siden, hvor løberne skulle tilmelde sig. Endelig blev email-marketing også et prioriteret redskab i rekruttering af løbere. Motionsløbet fik kort sagt et "facelift" med en ny indpakning.

"Det var en rigtig god oplevelse. DGI Storkøbenhavns hjælp lagde grunden til, at vi fra 2015 til 2016 fordoblede vores deltagerantal fra 250 til 505 og ligesiden er vokset yderligere", fortæller klubbens formand Grethe Kristensen.

Motionsklubben Amager og DGI Storkøbenhavns samarbejde er sidenhen fortsat. Hele tiden med fokus på at udvikle og tage løbet til nye højder. Som noget nyt i 2019 blev løbet bl.a. DAF-opmålt, hvormed distancer og tider (10 km og halvmaraton) nu tæller på de officielle løbsranglister. 

Løbets udvikling - udvalgte tal:

  • 2003: 50 deltagere (første udgave af løbet)
  • 2009: 435 (deltagerrekord indtil DGI's hjælp)
  • 2013: 152 deltagere (laveste deltagerantal siden 2004)
  • 2016: 505 deltagere (først år med DGI's hjælp)
  • 2019: 794 (UDSOLGT og pt. deltagerrekord)

Der arbejdes på at åbne op for endnu flere løbere i 2020. Selvfølgelig med et fokus på at opretholde løbets kvalitet og at kapaciteten fortsat skal kunne bære det.

Læs mere om Motionsklubben Amager og dets mange løbetilbud her. Og læs hvordan DGI Storkøbenhavns samarbejde med Motionsklubben Amager om klubbens løbeskole også øger medlemstallet.

Har du spørgsmål eller er din klub interesseret i hjælp med markedsføring? Så tag fat i DGI Storkøbenhavns løbe- og eventkonsulent Henrik Nygaard, henrik.nygaard@dgi.dk / 40 12 78 13