Fra vandskræk til vandhund

Et samarbejde mellem DGI, Svømmeskolen Boblen og Hovedgård Skole har givet børn med særlige behov nye succesoplevelser og motorisk selvtillid.

Klokken er 08.25 og i Hovedgård Svømmehal er de to svømmeinstruktører ved at finde redskaber frem og gøre klar til dagens undervisning. Kort efter kommer 10 børn ind i hallen og sætter sig på bænkene. De er alle elever fra centerklasserne på den nærliggende skole. 

Forløbet i svømmehallen er en del af DGI FOKUS. Et forløb der skal bidrage til, at børnene får flere succesoplevelser, øget trivsel, koncentration og samtidig får skabt nye relationer.

Efter en kort gennemgang af dagens undervisning springer børnene med det samme i vandet, da de får lov. Begejstringen over at kunne starte skoledagen med en opfriskende dukkert er ikke til at tage fejl af. Sådan har det dog ikke altid været.

Svømning, selvtillid og succesoplevelser

”Vi har nogle børn, der nærmest har haft vandskræk, og kun har siddet på kanten med tæerne i vandet. Og nu dykker de, svømmer og henter ringe på bunden. Det giver jo noget selvværd og motorisk selvtillid,” siger Svend Marcussen, der er lærer på Hovedgård Skole.

Den motoriske selvtillid kommer også af, at det at svømme understøtter bevægelserne på en anden måde end andre idrætsgrene. Ifølge Maja Rasmussen, der er instruktør ved Svømmeskolen Boblen, giver vand en naturlig opdrift, der gør, at man for eksempel kan slå kolbøtter eller andre akrobatiske ting lidt lettere. Svend Marcussen tilføjer:

”Svømning kan noget specielt. Det er lige som om, at vandet gør deres lunte meget, meget længere. Det er meget få konflikter vi har i svømmehallen med børnene - også under fri leg, hvor de voksne ikke blander sig. Deres lunte er bare så meget længere i vandet.”

Den vigtige voksenkontakt

To svømmetrænere og to lærere er til stede i hallen for at tage hånd om de 10 børn. De mange voksne i svømmehallen er med til at give tryghed for børnene, der har brug for ro og faste rammer.

Jeg plejer at sige, at hvis du har 80 procent fokus på undervisningen og 20 procent på børnene, så vil du fejle. Det bliver nødt til at være omvendt, for at du kan lykkes med de her børn

Svend Marcussen, lærer på Hovedgård skole

Med fire voksne ved bassinnet er der mange øjne på børnene, og både undervisere og lærere kan hele tiden komme med små kommentarer, så børnene bevarer fokus på undervisningen. Samtidig giver den tætte voksenkontakt også mulighed for at understøtte og opmuntre eleverne.

Samarbejde skaber resultater

DGI FOKUS forløbet har særlig fokus på, at børn der ellers ikke excellerer i hallen eller på fodboldbanen, også kan få succesoplevelser. Det har stor betydning for, hvordan man som frivillig og forening tager imod børn og unge med særlige udfordringer.

Svømmeskolen Boblen er en særlig forening med speciale i at undervise børn med særlige behov. Derfor tøvede DGI ikke med at koordinere samarbejdet med Hovedgård skole, der spurgte om DGI kunne lave forløb med svømning.

”Vi er heldige, at have så mange dygtige frivillige i Svømmeskolen Boblen, der kender til målgruppen og er eksperter på deres idræt. Den ekspertise og glæde ved idrætten smitter af på eleverne og vi håber hele forløbet kan være med til at understøtte elevens glæde ved bevægelse og dermed motivere til livs lang lyst til at indgå i idrætsfællesskaber”, siger Dorthe Kock Ahrenkiel, projektleder for DGI FOKUS.

Succesfuldt FOKUS forløb

Formålet med DGI FOKUS er blandt andet at øge det enkelte barns trivsel, selvtillid, koncentration og selvværd. Via tæt voksenkontakt, en lille børnegruppe, ro og struktur skal barnet gerne føle sig både set og hørt, samtidig med at de klare rammer gør det let for eleverne at forholde sig til de voksne. Og resultaterne er ikke til at tage fejl af.

”DGI FOKUS forløbet har været helt fantastisk. Børnene har skabt relationer til hinanden på en helt ny måde. De har også fået en meget bedre kropsbevidsthed som betyder, at de har fået bedre kontrol over kroppen, deres bevægelser og deres balance – hvilket jo er vigtig hver gang vi bevæger os,” lyder det fra Ulla Pontoppidan, formand for Svømmeskolen Boblen.

Men det er ikke kun børnene, der udvikler sig og lærer nyt gennem forløbet. For lærer Svend Marcussen har forløbet ført til et konkret og praktisk udbytte.

”Underviserne er kommet med mange nye øvelser og lege, og et godt og varieret program. Jeg underviser også andre klasser, og her tager jeg den viden og de nye redskaber med mig,” siger han.

Ifølge Dorthe Kock Ahrenkiel har DGI FOKUS været et vellykket forløb med tydelige resultater. Men det kræver tid:

”For at udvikle, styrke trivsel, selvtillid og samtidig få kendskab til idrætten og foreningsliv, så skal vi arbejde med de længere forløb. Det er en fornøjelse at følge elevernes positive udvikling og opleve, at de føler sig mere og mere trygge i vandet,” lyder det fra Dorthe Kock Ahrenkiel, projektleder for DGI FOKUS.

Læs mere om DGI FOKUS her