På Vesterlund Efterskole spirer trænertalenterne

I Vesterlund ligger Vesterlund Efterskole. En skole, som årligt byder velkommen til 190 elever og som bryster sig af at styrke elevernes lyst til uddannelse og deltagelse i det frivillige foreningsarbejde, og som har dybe traditioner for at skabe rammerne for netop dette.

På skolen tænker de hvert eneste år i, hvilke fag de skal udbyde til eleverne. Fag, som både kommer skolen til gode og styrker elevernes lyst til læring, men som i den grad også giver eleverne en gave med hjem fra opholdet. En gave til både eleven men i den grad også til foreningslivet og lokalsamfundet.   

Med udgangspunkt i DGI’s koncept UNGE I FRONT har skolen i tæt samarbejde med DGI Sydøstjylland skabt rammerne for faget, som eleverne har modtaget med overvældende stor interesse. Faget kombinerer teoretisk viden om trænerfaget og indgår på samme tid i tæt samarbejde med de lokale foreninger og folkeskolen, hvor eleverne får lov til at stå til måls som trænere.

Ikke mindre end 80 ud af 190 elever har valgt faget, og kan derfor forvente at stå med en træneruddannelse, når skoleåret er omme,

Lars Nørregaard, afdelingsleder og lærer på Vesterlund

På skolen er de begejstrede over den store tilslutning til faget, og er ikke i tvivl om, at faget og dermed uddannelsen er kommet for at blive. For ikke nok med, at træneruddannelse er en del af Vesterlunds DNA, så kan de se, hvilken udvikling eleverne gennemgår og hvordan trænertalenterne spirer.

Udvikling, ansvar og talent går hånd i hånd
Kombinationen af at tilbyde eleverne en uddannelse, som de kan gå direkte hjem i klubben eller foreningen og bruge, og på samme tid se eleverne vokse med opgaven og i den grad påtage sig et ansvar har stor betydning for skolen:

”Eleverne er virkelig gode til at undervise, og de har i den grad taget ansvaret til sig ift. underviserrollen. Vi er helt høje over forløbet og hvordan eleverne har taget imod det,” lyder det fra Lars Nørregaard. 

Og den gode udvikling er tydelig at se hos eleverne. Anna Bech, som er elev på skolen og i fuld gang med forløbet, fortæller begejstret:

Jeg er lynhurtigt blevet bedre til at tale foran mange mennesker og ikke mindst helt vildt tryg ved det.

Anna Bech, elev på Vesterlund

Det er netop denne udvikling, som man på Vesterlund er overbeviste om styrker elevernes lyst til uddannelse og deltagelse i det frivillige foreningsarbejde – skolens grundsten og en stor del af deres DNA.

Læs om Annas oplevelser med uddannelsen

Hvorfor træneruddannelse på efterskolen?
På en efterskole er der rigeligt at tage sig til, så hvorfor ikke vente med at tage en træneruddannelse til bagefter? Spørger du Lars Nørregaard, har man de ideelle rammer for træning, undervisning og samarbejde med de lokale klubber, foreninger og folkeskole under efterskoleopholdet. Her sikres et koncentreret og udbytterigt forløb, hvor der er plads og tid til sparring med både andre elever og undervisere.

På Vesterlund har de positive oplevelser med at integrere faget i skolens dagligdag og skema.

3 tips til en succesfuld træneruddanelse

Herunder kan du læse Lars’ råd til, hvordan man på bedste måde får succes med at lave en træneruddannelse som et valgfag på efterskolen:

  1. Tænk event og træning ind i kalenderen. Der er meget man skal nå på en efterskole, så lav en plan for hele året allerede inden opstart.
  2. Hav øje for mulighederne i nærmiljøet og indgå tidligt i en tæt dialog med lokale klubber og foreninger, så elever kan ”låne” et hold de kan undervise. Det får både forening/klub, efterskolen og ikke mindst eleven en masse ud af.
  3. Det er muligt at undervise hinanden, men det giver meget mere at få eksterne hold ind. Prioritér det og skab hurtig kontakt til foreninger og/eller klubber – og så er vi tilbage ved punkt 2.