Bevægelseskort øger aktiviteten hos skolebørn i Harboøre

Hos Harboøre Skole og Børnecenter er bevægelse for alvor kommet på skoleskemaet. Bevægelseskort med faglige lege gør det nemmere at integrere bevægelse i undervisningen. Skolen har via en recertificering ved DGI Vestjylland fastholdt og styrket deres fælles tilgang til bevægelse.

Harboøre Skole og Børnecenters bevægelseskort.

Hvordan engagerer du folkeskoleelever på en underholdende måde uden at gå på kompromis med høj faglighed?

Det har Harboøre Skole og Børnecenter fundet en løsning på. Skolen er blevet recertificeret af DGI Vestjylland, og i den forbindelse har der været fokus på at tænke mere motion og bevægelse ind i hverdagen. 

Siden skolen og børnehaven er blevet certificeret har de arbejdet med at udvikle deres egne såkaldte bevægelseskort. Lærere og pædagoger har budt ind med deres favoritaktiviteter, og disse er blevet samlet, så de er til gavn for alle på skolen.

”Certificeringsforløbet har medvirket til et fælles sprog omkring hvorfor og hvordan bevægelsesaktiviteterne anvendes. Medarbejderne har ejerskab over bevægelseskortene og kan fra børnecenter til overbygning vidensdele tværfagligt og give sparring i forhold til anvendelsen af bevægelseskortene,” siger børn- og ungekonsulent hos DGI Vestjylland, Charlotte Egede Frost.

Stor begejstring blandt medarbejderne

Vibeke Krogh underviser i musik og dansk i 0. klasse på skolen, og hun udtrykker stor begejstring for kortene.

Vi har været rigtig glade for bevægelseskortene – de er nemme og hurtige at finde frem.

Vibeke Krogh

”Jeg underviser 0. klasse, så jeg har altid tænkt bevægelse ind i undervisningen. Med disse kort har jeg fået meget mere fokus på at bringe aktiviteter i spil med fagligt indhold, hvor eleverne samtidig får sig rørt,” siger Vibeke Krogh.

Hvert bevægelseskort indeholder en aktivitet med bevægelse til eleverne - der er aktiviteter til alle alderstrin og de mest gængse fag. For at gøre det nemt, er der blevet lavet en materialebank, så alle redskaber er samlet på ét sted.

”Vi har fået lavet en materialebank på lærerværelset, hvor vi har samlet alle materialer til aktiviteterne. Hvis man for eksempel skal bruge balloner, fluesmækkere eller terninger, kan man finde det i materialebanken. Det gør det meget nemmere for alle,” siger Vibeke Krogh.

Hvert kort indeholder målet for aktiviteten, en beskrivelse, hvad du skal bruge, tips til aktiviteten og nederst viser kortet, hvilke sanser der bliver stimuleret ved aktiviteten.

Øget fokus på motion og bevægelse

Vibeke Krogh har arbejdet på skolen i 25 år, og hun har oplevet mange forandringer.

Da vi skulle på udflugt forleden, gik vi 5 kilometer. Det ville vi aldrig have gjort før

Vibeke Krogh

”Der er en stor forandring i forhold til tidligere. Der er mange, der får mere lyst til at bruge deres krop. Hver gang vi har møder, er der bevægelse lagt ind i programmet,” siger Vibeke Krogh.

”Da vi skulle på udflugt forleden, gik vi 5 kilometer. Det ville vi aldrig have gjort før. Hvis der er udfordringer med at gå, hjælper de store elever de små med at nå målet,” siger Vibeke Krogh.

Ud over bevægelseskortene har skolen et generelt fokus på at skabe rum for motion og bevægelse, der medvirker til at fremme sundhed hos børn og unge og samtidig understøtter motivation, trivsel og læring.

De prioriterer kurser, planlægger fagdage, har yogainstruktører blandt medarbejderne og senest har de indkøbt cykler, så alle har mulighed for at tage på cykeltur.

”Vi har en specialafdeling, som tit kommer i taxa, hvilket gør det svært for dem at komme afsted på cykeltur. Derfor er der indkøbt cykler, så de har mulighed for at tage afsted,” forklarer Vibeke Krogh.

Kortene er for en stund lagt på hylden, da elevernes sommerferie på Harboøre Skole og Børnecenter blev skudt i gang fredag d. 28. juni.