Gymnastik baner vejen til det danske samfund

På Alkjærskolen i Ringkøbing går 28 nydanske piger til gymnastik. Her får de masser af bevægelse og hyggeligt samvær, og det giver dem et springbræt ind i foreningslivet.

Fra omklædningsrummet kan man høre masser af fnis, grin og snak. 28 nydanske piger i 0.-6. klasse er ved at klæde om til gymnastiktræning, og det er tydeligt, de glæder sig. Inde i hallen gør de to instruktører Charlotte Ploug og Lisbet Jensen klar til træningen. Her har de fokus på grundgymnastik, leg og socialt samvær, så pigerne får sig bevæget, samtidig med de lærer om, hvordan det er at gå til gymnastik i en idrætsforening.

Grundmotoriske færdigheder leges ind

For instruktørerne Charlotte og Lisbet stod det hurtigt klar, at pigerne kommer med en helt anden bevægelsesbaggrund, end hvis man er vokset op med dansk foreningsliv.

”Mange af pigerne, der går på holdet, er megaseje med sjippetov og tøndebånd, men når vi skal kravle, lave sprællemænd eller sætte nogle øvelser sammen, så er pigerne udfordret rent motorisk,” fortæller Charlotte Ploug.

Derfor gik instruktørerne også hurtigt væk fra springgymnastik til i stedet at arbejde med grundgymnastik og rytme foruden masser af sjov og leg. Med lege som ”bankebøf”, stafetter og korte rytmiske sekvenser, så leger pigerne grundmotoriske færdigheder ind. Det gavner pigernes selvtillid, mener Charlotte Ploug.

”I stedet for at udfordre pigerne med trampolinspring, som de havde det svært motorisk ved, sætter vi i stedet ind, hvor pigerne har nogle styrker, og så arbejder vi med dem gennem simple koordinationsøvelser og sjove lege,” siger Charlotte Ploug.

Jeg synes, stafetterne er sjovest, fordi man skal løbe om kap, og det gælder om at komme først

Hanin Al Rifai, 9 år

Idræt medvirker til inklusion

På Alkjærskolen oplever de holdet som en stor succes. Holdet kører på anden sæson, og det er blandt andet SFO og Klubleder på Alkjærskolen Lars Redder Jakobsen, der sammen med Anne Mette Lindberg har taget initiativ til holdet. De møder dagligt pigerne på skolen, og det var gennem samværet med dem, at de mærkede, der var behov for et gymnastikhold.

På den baggrund tog Lars Redder Jakobsen og den lokale idrætsforening ’Gymnastik i Ringkøbing’ kontakt til Inklusionkonsulent Andreea Oprea ved DGI Vestjylland.

Vi har oprettet holdet, fordi vi oplevede et behov, og jeg håber, det smitter af i en inklusion på aldersrelaterede hold. Det her hold skal gøre pigerne klar til at deltage på et gymnastikhold i en idrætsforening

SFO og Klubleder Lars Redder Jakobsen

Lars Redder Jakobsen er heller ikke i tvivl om, at holdet er en succes, da drengene ofte spørger, om der ikke skal oprettes et hold til dem også.

”Drengene har fodbold, hvor de har gode muligheder for masser af motion og kan derigennem integreres i det danske samfund, men der var ikke de samme muligheder for pigerne, og derfor er det godt, at Gymnastik i Ringkøbing og DGI Vestjylland kan hjælpe, ” fortæller Lars Redder Jakobsen.

En win-win situation for alle

Lars Redder Jakobsen fortæller, at gevinsterne ved gymnastikholdet er mange:

  • Pigerne får en aktivitet og sjov, motorisk og udviklende læring og bevægelse
  • Skolen får en aktivitet, der er relevant for eleverne
  • Foreningen får på sigt nye medlemmer – både pigerne, men også pigernes forældre, der får øjnene op for foreningens idrætstilbud

Den største udfordring, for at holdet kunne blive en realitet, var kontingentet, da flere af pigernes familier ikke kunne betale det. Der er derfor blevet arbejdet hårdt fra Alkjærskolens medarbejdere og bestyrelse for at løse den udfordring. Her har DGI Vestjylland også været behjælpelige med at søge midler til at dække kontingenterne gennem puljen Foreningsliv for alle.

>>Vil du vide mere om puljen Foreningsliv for alle?<<

En vej ind i foreningslivet for hele familien

Formålet med holdet er netop, at pigerne skal få øjnene op for det danske foreningsliv, så idræt og bevægelse kan hjælpe dem med at blive en del af det danske samfund. Lars Redder Jakobsen håber, det med tiden også smitter af på forældrene, så de får lyst til at melde sig ind i en idrætsforening.

Begge instruktører og pigerne er i hvert fald glade for holdet, og det er pigernes forældre også.

Det giver mig så meget, det er et pusterum. Jeg har mødt pigerne i SFO’en og kender til dem, og det har åbnet mine øjne for dem og deres baggrund

Instruktør Charlotte Ploug

”Holdet er en rigtig god idé, og vores piger kommer hjem og fortæller hvor sjovt, de har haft det,” fortæller Issa Al Refaei, far til Rama 10 år og Noor 8 år.

Pigerne havde for nylig sidste træning i denne sæson, og Inklusionskonsulent Andreea Oprea fra DGI Vestjylland håber at finde flere og andre samarbejdspartnere i form af foreninger, så lignende hold kan komme op at stå i fremtiden.

Vil I starte et hold op for nydanske børn i jeres by?

Lars Redder Jakobsen og Charlotte Ploug har 3 gode råd, som kan hjælpe jer på vej:

  1. Find en ildsjæl i skole og forening, der virkelig brænder for projektet.
    • Det kan være hårdt arbejde at finde økonomien til holdet, lokaler m.m. Samtidig skal både skole og forening være 100% med på idéen, og her det vigtigt med en ildsjæl, der samler trådene.
  2. Instruktørerne bør have trænererfaring og/eller pædagogisk erfaring med nydanske børn.
    • Børnene kommer fra en anden kulturel baggrund og er ikke vant til dansk foreningsliv.
  3. Tag kontakt til DGI.
    • DGI har stor erfaring med at inkludere og integrere udsatte borgere i de danske idrætsforeninger og kan hjælpe jer på vej. Blandt andet kan DGI’s konsulenter hjælpe med at søge økonomiske midler gennem puljen Foreningsliv for alle, der eksempelvis kan gå til betaling af kontingent.