Heidi arbejder for at sætte bevægelse på skoleskemaet
DGI Vestjyllands Ungekonsulent Heidi Møller Nielsen arbejder for at sætte bevægelse på skoleskemaet, at uddanne unge mennesker til at blive trænere i foreningsregi og at styrke samarbejdet mellem skole og forening. En stor opgave, men Heidi Møller Nielsen brænder for at gøre en forskel for de vestjyske skoler og foreninger.
Heidi Møller Nielsen har som uddannet lærer altid inddraget bevægelse som en naturlig del af undervisningen, da det giver eleverne en varieret skoledag, samtidig med at bevægelse er en god og sjov måde at lære nyt på. Efter 14 år som lærer, heraf de ni år på Tistrup Skole søgte Heidi Møller Nielsen nye udfordringer hos DGI som Ungekonsulent, da hun her kan kombinere sine interesser for bevægelse, foreningsliv og udvikling af unge mennesker.
Jeg har altid været aktiv i foreningsregi, enten som udøver, træner eller frivillig i bestyrelsen. At kunne kombinere min fritidsinteresse med min uddannelse og på den måde være med til at styrke samarbejdet mellem skole og forening er noget, jeg brænder for
Heidi Møller Nielsen
Heidi Møller Nielsen har fra barnsben blandt andet dyrket håndbold og gymnastik i forening. I øjeblikket sidder hun i håndboldudvalget i foreningen CØ-05, der hører til i Ølgod og omegn, hvor hun bor, og hun har derfor et godt kendskab til foreningslivet.
En uddannelse, der gavner de unge, skolen og foreningen
Som Ungekonsulent har Heidi Møller Nielsen siden april 2018 haft ansvar for at udbrede konceptet Unge I Front blandt skoler og foreninger. Unge I Front er en uddannelse for elever på 6.-10.klassetrin, og Heidi Møller Nielsen har tidligere selv undervist på uddannelsen på Tistrup Skole. Hun kender derfor uddannelsen godt og glæder sig til at udbrede den i det vestjyske.
Unge I Front er en uddannelse, hvor unge mennesker bliver udfordret på at tage ansvar, lærer at planlægge aktiviteter og at stå foran en forsamling og undervise i for eksempel idrætsaktiviteter. Det er en uddannelse, der udvikler de unge, og som både skole og foreningsliv får stort gavn af
Heidi Møller Nielsen
Når Heidi Møller Nielsen møder de unge mennesker ude på skolerne og taler med dem samt skolens ansatte, er det tydeligt, at uddannelsen kan noget helt særligt. For både i skolen og foreningen får de nogle unge mennesker, der blomstrer op og tør tage ansvar for skoleprojekter og træningen i foreningen.
”Det er opløftende at se, hvordan eksempelvis nogle af de unge, som er udfordret fagligt i skolen, blomstrer op på denne uddannelse og udvikler sig til at være rollemodeller for mindre børn. Samtidig giver uddannelsen også de unge redskaber, de kan bruge til de afsluttende prøver og længere frem i livet uden for skole- og foreningslivet,” siger Heidi Møller Nielsen.
Foruden Unge I Front arbejder Heidi Møller Nielsen også med mange andre koncepter såsom åben skole. Hun er også ude på de vestjyske skoler og afholde workshops, hvor lærerne får ny inspiration til, hvordan de får mere bevægelse og læring i undervisningen.
Bevægelse på skoleskemaet er stadig vigtigt
En del af jobbet som Ungekonsulent er at besøge de mange folkeskoler i Vestjylland, hvor Heidi Møller Nielsen skal oplyse om de forskellige idrætstilbud, som DGI udbyder. Selvom det er en helt anden opgave end lærergerningen, så befinder Heidi Møller Nielsen sig godt i konsulentrollen.
Om Heidi
Når Heidi Møller Nielsen ikke er på arbejde på DGI Vestjyllands kontor i Ulfborg eller ude på en skole i området, bor hun i Ølgod sammen med sin mand, datter på 12 år, søn på 10 år og familiens to hunde. Familien er meget aktiv og dyrker idræt i den lokale forening, hvor Heidi Møller Nielsen også er frivillig, og familien nyder også at være aktive sammen, i særdeleshed på ski.
”DGI har en kæmpe palette af bevægelses- og idrætsaktiviteter, og det er alt sammen noget, der kan tilpasses den enkelte skoles og forenings ønsker og behov. Bevægelse kan noget godt for læring og trivsel, og selvom mange i dag er gode til at inddrage bevægelse i løbet af skoledagen, er det stadig en vigtig ting at huske på, og jeg glæder mig til at komme ud og sætte nogle forløb i gang på skolerne og følge dem fra start til slut,” slutter Heidi Møller Nielsen af.