Kom godt i gang med sponsorater
Hvor starter man henne og hvordan griber man sponsorarbejdet an? Det tog vi en snak om med sponsorveteranen Brian Nees fra Lemvig GF.
Kontingent, tilskud, arrangementer og stævner.
Og så lige sponsorater.
For næsten alle foreninger er indtægtskilderne på første linje velkendte, mens sponsorater for nogle stadig er fremmed og ukendt. Hvordan griber man det an? Er det besværet værd?
Lemvig Gymnastikforening er én af de foreninger, som har stor erfaring med sponsorarbejdet. Derfor tog vi en snak med deres forretningsfører Brian Nees om, hvordan de løser opgaven. Han indsamlede sin første krone i 1986, og har efterhånden fået meget erfaring med området.
Man behøver ikke kunne noget særligt
For nogle er det manglende kendskab til sponsorarbejdet grund nok til aldrig at komme i gang. Den hindring er der dog ingen grund til at lægge i vejen for sig selv mener Brian Nees.
Da vi spurgte hvilke kompetencer, sponsorarbejdet krævede, kom svaret prompte:
”Ingen.”
”Jeg tror, at det er en berøringsangst. Jeg plejer at sige, at der ikke er nogen, der bliver slået ihjel. Bare spørg. Men hav koncepterne klar. Du skal vide hvad du sælger til folk.”
Revyen i Lemvig er én af foreningens fineste varer på hylden - og den får sponsorerne adgang til først. Derudover står sponsorudvalget sammen med flere andre i klubben for at lave større og mindre arrangementer for sponsorerne, så de får gode oplevelser med på vejen. For få år siden lavede de f.eks. en tur til VM i ishockey i Herning.
Sådan gør de i LGF
- Sponsorudvalg med fem medlemmer
- Hvert medlem har cirka 10 sponsorer
- Et opkald og et møde er typisk nok
- 60 sponsorer i alt
- 750.000 kr. i sponsorindtægter
- Sponsorindtægter udgør en fjerdedel af foreningens indtægter
- 6 sponsorpakker - fra 5.000 kr. til 65.000 kr.
Ordentlighed og gennemsigtighed
Brian Nees har selv siddet på den anden side af bordet ved et sponsormøde. Som ejendomsmægler fik han mange henvendelser, og de som trænger igennem, er dem, som ved hvad de sælger.
”Gør det ordentligt. Kom ud, vær åben og ærlig omkring det du foretager dig. Fortæl folk hvad de får og giv folk det, du lover dem. Gennemsigtighed og ordentlighed.”
Hvad man tilbyder kan spænde vidt – fra reklame til gode oplevelser. Og kan man tilbyde noget, af erhvervsmæssig værdi, så kommer man også langt. Sidstnævnte var i hvert fald årsagen til Brian Nees’ eget engagement som sponsor.
”Det er derfor folk er med i erhvervsnetværk. Man kan lave et par handler på sådan en dag. Da jeg selv var sponsor, der gad jeg ikke se håndbold, men jeg kom alligevel. Jeg skulle have lidt at spise, have en øl og så skulle jeg snakke med nogen.”
Et opkald og et møde – og så har man en sponsor i mange år
I Lemvig Gymnastikforening har de et udvalg, som ikke foretager sig andet end at arbejde med sponsorer. Hver især er de ansvarlige for en række sponsorer, hvilket gør det nemt at overskue – for når først sponsoratet er i hus, så er det store arbejde egentlig gjort. Og sponsorerne er med i lang tid!
Processen for foreningen er simpel. De ringer til virksomheden og planlægger et møde. Går mødet godt, så har de en ny sponsor. Mere skal der ikke til. Virksomhederne er nemlig klar til at støtte op lokalt, så lokalområdet holdes i live.
”Det er vigtigt at vi står sammen og holder sammen. Det er vigtigt, at det ikke kun er snak, at vi gør noget”, udtaler Brian Nees.
Der er dog én ting, som er vigtigere end noget andet, når virksomhederne sætter tid af til at lytte:
”Det skal være nogle fra klubben, det skal være nogle, som vil klubben.”