Budskabet: Hvad vil I fortælle?
Der er kamp om opmærksomheden på alle kanaler, så budskaber og historier skal vinkles og slibes til, så de er knivskarpe for at trænge igennem.
Sommerfest, sæsonstart eller nyanskaffelser i foreningen? Uanset om I vil have folk til at komme til et arrangement, informere om nye træningstilbud eller foreningens værdier, skal budskabet være krystalklart. Kun lommeuld og nullermænd kommer af sig selv. Det gør omtale og synlighed ikke.
Konkrete aktiviteter
Typisk har foreninger et stort behov for at informere om konkrete aktiviteter i form af arrangementer, træningstilbud, sæsonstart og resultater fra stævner og kampe. Det kan gøres kort, men giver også et snævert billede af det, der egentlig driver foreningen.
Sæt ansigt på foreningen
Mindst lige så vigtigt er det at fortælle om de mennesker, der skaber liv, fællesskab og sammenhold i foreningens hverdag. Hvad er det, der driver dem - og jer - og hvorfor er de med? Historier om mennesker af kød og blod gør foreningen levende, og de hjælper folk, der ikke kender jer til at sætte ansigt på foreningen.
Det er dog typisk netop den type historier, der bliver glemt i en travl hverdag. Så her er en reminder: Husk at fortælle om
- foreningens nye hjælpetrænere
- seniorerne, der klarer klubhuset
- forældre, der hjælper med ved træningen
- andre, der får ting til at ske i jeres forening
Vis livet i billeder: Få råd om det gode billede og regler for billedbrug.
Om ord og artikler: Skriv bedre tekster til internettet
Se videokursus: Sådan laver I video, der virker.
Find historiens rette vinkel
Uanset om emnet er bredt eller smalt, konkret eller abstrakt, skal du som afsender finde historiens vinkel. Budskabet skal - som en god fond - koges ind til essensen i det du vil fortælle: En enkelt sætning, der rummer det vigtigste i historien.
Hvad vil din forening især være kendt for? Øv jer i elevatortalen!
Nyhedskriterier
Når budskabet skal i de lokale medier, kan du med fordel tjekke, i hvor høj grad det opfylder de journalistiske nyhedskriterier. Rundt omkring i kommunikationslandskabet ser man fire, fem og nogle gange seks nyhedskriterier. Men de tre vigtigste i god foreningskommunikation er:
- Aktualitet
- Væsentlighed
- Identifikation
Læs også artiklen om de fem nyhedskriterier.
Som tommelfinger regel gælder, at jo flere kriterier historien opfylder, og jo bedre den opfylder kriterierne, desto større er chancen for at fange journalistens og dermed læsernes interesse.