Sådan opretter I begivenheder på Facebook
Facebook er et oplagt medie til at skabe opmærksomhed om foreningens arrangementer. Det er let at komme i gang - se her hvordan.
Med Facebooks 'Begivenheder' har foreningen en nem måde til at få opmærksomhed og interesse om sine arrangementer og events. Hvis I opretter jeres arrangement i Begivenheder, kan I også dele linket til begivenheden i lokale grupper, så endnu flere i lokalområdet kan få øjnene op for jeres arrangement.
Når først folk har indikeret, at de er interesseret i begivenheden, kan I også løbende opdatere dem om ændringer i programmet, nye tidspunkter eller andre vigtige informationer. Det vil dukke op som notifikationer hos alle interesserede.
Herunder er en guide til, hvordan I kommer i gang med at oprette begivenheder - vi bruger DGI Håndbolds Facebookside og Håndboldens Dag som eksempel, men I kan bruge Facebook begivenheder til alt, fra hjemmekampe til åbent hus eller juletræsfest i foreningen. God fornøjelse:
Opret jeres begivenhed
Allerførst skal vi starte med at få oprettet foreningens arrangement på Jeres Facebook-side:
- Vælg begivenheder i fanen til venstre på foreningens Facebook-side.
- Tryk derefter på "Opret begivenhed".
Herefter skal I vælge type af begivenhed - om der er tale om en online begivenhed eller en fysisk begivenhed. I dette tilfælde vælger vi et fysisk - "Personligt" - arrangement:
Skriv navn og andre oplysninger på begivenheden
Nu skal vi udfylde de vigtigste informationer om begivenheden. Her er det vigtigt at udfylde så mange informationer om begivenheden som muligt. Det hjælper Facebook til at kunne dele jeres begivenhed til de personer, det kunne være relevant for.
- I skal finde et navn til begivenheden. Hold det gerne så kort og præcist som muligt, det gør det også mere mobilvenligt. Men det skal stadig være let at afkode for potentielle deltagere.
- I skal notere dato og starttidspunkt for begivenheden. I kan også tilføje et sluttidspunkt for begivenheden, hvis der er det.
- Derudover skal I lave en fængende beskrivelse af arrangementet - det er det, der dukker op som "Detaljer" om jeres arrangement. Her kan I f.eks. også linke til jeres egen hjemmeside, hvis der er flere informationer her.
Inden vi kan komme videre, skal vi vælge "Kategori" om begivenheden. Det er nederst i kolonnen til venstre:
1. Klik på "Kategori".
2. Vælg "Sport" i menuen. Det øger sandsynligheden for, at personer, der har angivet "sport" som interesse, vil få vist arrangementet i sit feed.
3. Klik derefter på "Næste".
Angiv lokation
Facebook giver også mulighed for at vælge en lokation for begivenheden. Hvis jeres klubhus eller idrætsanlæg eksempelvis er oprettet som en lokation i Facebook, kan I vælge det. Lokationsangivelsen hjælper Facebook med at kunne dele begivenheden til interesserede.
For eksemplets skyld har vi herunder valgt DGI Byen i København:
Når I har valgt lokation, klikker I på "Næste" nede til venstre på skærmen.
Indsæt coverbillede til begivenheden
Inden I kan offentliggøre begivenheden, skal I finde et coverbillede til den. Som udgangspunkt vil Facebook vælge det coverbillede, I har på foreningens Facebookside. Og det kan være fint i nogle tilfælde.
Men I kan også vælge et andet coverbillede. Det kan eksempelvis være relevant, hvis I er en flerstrenget forening med et coverbillede af klubbens fodboldspillere eller badmintonhold, men arrangementet omhandler et motionsløb. I så fald skal I trykke på 'skraldespanden' (den orange boks indikeret på screenshottet herunder):
Hvis I trykker på skraldespanden, dukker muligheden op for at overføre et coverbillede fra computeren:
Det kræver dog, at I har et egnet coverbillede/foto klar til begivenheden. Ellers kan I vælge et midlertidigt billede, gemme begivenheden som en kladde, og så først tilknytte det rigtige coverbillede senere.
Andre indstillinger
Det er også muligt for at give interesserede mulighed for at stille spørgsmål til foreningen om begivenheden via Facebook Messenger. Denne funktion kan være en måde at få folk, der ellers ville have meldt fra, til at komme, fordi de kan få svar på deres spørgsmål.
Umiddelbart skal I dog kun slå denne funktion til, hvis I har tid og ressourcer til at svare på spørgsmål.
Det er også muligt at vise en gæsteliste på begivenheden - det er anbefalelsesværdigt, da interesserede personer så kan se hvem der ellers har indikeret, at de er interesseret i begivenheden:
Der er også mulighed for at lave et online-billetlink, hvis det kræver, at man køber billet online til jeres arrangement.
Når I har valgt eventuelle relevante ekstra funktioner til jeres begivenhed, er I klar til offentliggøre den. I kan som tidligere nævnt også gemme begivenheden som en kladde, hvis I eksempelvis afventer endelig bekræftelse af tidspunkt eller mangler det rigtige coverfoto, og derfor gerne vil vi vente med at offentliggøre begivenheden.