9 råd: Kom godt i gang med babygymnastik

Babygymnastik handler om at få skabt et solidt fundament til helt små børn, så de både bliver mere fortrolige med deres krop, får stimuleret sanserne og samtidig får lysten til selv at tumle og bevæge sig.

Børn har brug for at blive udfordret og mærke deres krop. Foto: Martin Hungeberg

Børn udvikler sig, uanset hvad vi gør. Men gennem babygymnastik kan vi give dem et afgørende rygstød. DGI-instruktør og fysioterapeut Lene Jørgensen giver her ni gode råd til at tage de første skridt ind i babygymnastikkens verden:

  1. Husk, at børn ikke er lavet af glas. Mange forældre er overforsigtige, når det kommer til at tumle med deres børn. Men i mange tilfælde er det ubegrundet, og børn har brug for at blive udfordret og mærke deres krop.
  2. Få barnet ned på gulvet. Det er her, de bliver stærkere og kan øve sig i de færdigheder, der leder til, at de bliver klar til at kravle eller til at rejse sig og gå.
  3. Husk at få lagt barnet på maven ofte. Det opbygger kernemuskulaturen og er den vigtigste stilling at øve sig i. Et huskeråd kan være, at du som forælder bestemmer hvornår, og barnet bestemmer hvor længe, de ligger på maven.
  4. Tilbyd barnet vestibulær stimulering. Den vestibulære sans – også kaldet labyrintsansen – registrerer hovedets bevægelser i forhold til tyngdekraften og er blandt andet helt fundamental for balance og øjenmotorik. Den kan stimuleres ved, at barnet drejer rundt, hænger med hovedet nedad, eller at du giver en svingtur.
  5. Respektér barnets signaler. Tæl til tre, inden I skal lave en af de lidt vildere øvelser, så barnet har mulighed for at sige fra undervejs. Det gør dem mere trygge, og du sikrer, at de er med, og det giver bedre kvalitet i øvelserne.
  6. Tilbyd en masse berøring og tæt kontakt. Relationen mellem forælder og barn er afgørende i babygymnastik. Både mentalt og fysisk skal de kunne mærke, at du har al din fokus rettet mod dem og de øvelser, I laver.
  7. Få ro på. Babygymnastik handler ikke om at skynde sig igennem en masse øvelser. Tilbyd barnet en pause, hvor I får ro på. Det giver jer begge mulighed for at mærke efter, om der er overskud til at tumle videre. Det er også vigtigt at lære barnet at sætte pris på den kropslige ro.
  8. Tag tøjet af, når I tumler. Både hud mod hud og hud mod varierende overflader giver en masse til berøringssansen. Det kan også hjælpe i processen, hvis barnet står bedre fast med hænder og knæ, når det er ved at lære at kravle.
  9. Gå ikke efter en facitliste. Alle børn er forskellige, og de udvikler sig ikke efter en skabelon. Babygymnastik er ment som et rygstød til at blive bedre motorisk og skabe gode stunder mellem barn og forælder.

DGI-instruktør og fysioterapeut Lene Jørgensen står bag appen BabyTummel, som giver inspiration til babygymnastik og stjernestunder mellem forælder og barn - præsenteret i tekst og billeder og opdelt efter alder.