7 nemme øvelser til dig uden springgrav

Ejer du ikke en airtrack eller en springgrav? Fortvivl ej! Her får du syv kreative og sjove øvelser for børn til brug i både foreningen og i haven.

Der er masser af muligheder for at lave gymnastik - også selv om kælderen ikke bugner af redskaber. Foto: Kurt Johansen (arkiv)

Som forælder eller instruktør behøver du ikke alverdens smarte redskaber for at kunne udfordre børnene. Her får du syv øvelser til børn op til ti år, med redskaber som de fleste foreninger og hjem råder over.

Marianne Sommer har været instruktør i 42 år. Hun tager altid udgangspunkt i ”de gode gamle klassikere,” der står bagest i redskabsrummet som en buk og en bænk. Hvis hun er hjemme i haven eller skal undervise i en anden forening, medbringer hun en IKEA-pose med tøndebånd, rasleæg, fluesmækkere og balloner – det er mere end nok til at lave en sjov træning.

  1. Hinke
    Du skal bruge: tæppeflis (du kan klippe et gammel gulvtæppe i firkanter)
    Læg tæppefliserne på en række, nogle gange to ved siden af hinanden. Børnene hinker herefter fra tæppeflis til tæppeflis: fra ét ben til to ben til ét ben igen. Det er udfordrende for børnene at koordinere, hvornår de skal bruge et eller to ben. Børnene kan også hoppe imellem tøndebånd i stedet for på tæpper. Denne øvelse er et forstadie til at lære et godt tilløb.
  1. Slå til ballonen
    Du skal bruge: fluesmækkere og balloner
    Børnene kaster en ballon op i luften og skal derefter slå med fluesmækkerne får at holde ballonerne oppe. Denne øvelse kan både laves solo, eller hvor børnene spiller sammen om at holde en eller flere balloner i luften. For at gøre øvelsen sværere, kan du lægge tøndebånd ud, som børnene skal bevæge sig hen i, mens de holder ballonen i luften og undgår at gå ind i hinanden.
  1. Mærk rytmen på egen krop
    Du skal bruge: rasleæg (du kan nemt lave dine egne rasleæg: spis et kinderæg og fyld den orange-gule legetøjsbeholder inde i chokoladeægget med søm eller skruer)
    Alle børnene skal sætte et rasleæg fast på deres krop. Det kan være i sokken, i en lomme, under trøjen, eller med en elastik. Når børnene hopper, kan de høre og mærke rytmen. Børnene kan hoppe til en sang, eller de kan hoppe igennem en tøndebåndslabyrint. Når de har en lyd på sig, hjælper det dem med at holde fokus på sig selv.
  1. Blinklys
    Du skal bruge: tøndebånd i forskellige farver
    Læg tøndebåndene rundt i hele hallen eller haven. Instruktøren eller forælderen råber en farve, og så skal børnene hurtigt hoppe ind i et tøndebånd i den farve. Det er sjovt for børnene, og samtidig lærer de også, at når du siger noget, så skal de lytte efter og reagere.

Mest for instruktører

  1. Flagermus
    Du skal bruge: en ribbe
    Mange foreninger har pillet deres ribber ned, men hvis foreningen har gamle ribber til rådighed, så kan de bruges til at hænge og kravle i. Hjælp børnene med at hænge på hovedet som en flagermus. Det er udfordrende for børnenes motorik og balancesans, og samtidig lærer de at kaste sig ud i nye og ukendte ting.
  1. Bestig en buk
    Du skal bruge: en buk
    Du sætter bukken op i en passende højde, så børnene ikke bare lige kan komme op. Du kan eventuelt sætte den oven på stepbænke. Børnene skal klatre op på bukken, hvor de skal stå på ét ben og holde balancen. Til sidst skal børnene enten krybe eller springe ned. Bukken er udfordrende at bestige, så det er motorisk træning med en balanceudfordring.
  1. Forhindringsbane
    Du skal bruge: stepbænke
    Sæt stepbænke op i mange forskellige højder på en række med mellemrum imellem. Bænkene kan både bruges til at hoppe over og til at lave ophop til endnu højere redskaber – for eksempel en buk. Du kan også bruge en lang bænk, hvis foreningen har det. Herefter er det bare som en normal forhindringsbane, som børnene skal igennem.