Unge hjælpeinstruktører skal have frihed, tillid og møde ros

Lise Kaczmarek er en garvet instruktør med et ry for at mestre det med at motivere hjælpe- og følinstruktører i Nr. Hostrup UF

Lise Kaczmarek hjælper gerne sine hjælpeinstruktører i Nr. Hostrup UF Foto: Palle Skov

Efter 15 år som gymnastikinstruktør er Lise Kaczmarek stadig vild med at træne børn i Nr. Hostrup UF. 

Men hun er også en stærk fortaler for at sende de unge hjælpeinstruktører på kurser.

"Det er vigtigt i forhold til børnene og deres forældre, at det ikke bare er to 15-årige, der står med 25 børn på gulvet, men at de er uddannet til at gøre det, de skal," fortæller hun i et portrætinterview i DGI's magasin Udspil.

Faglig indsigt giver tillid

39-årige Lise Kaczmarek er ofte ude i andre gymnastikforeninger som vejleder for instruktører.

"Her ser jeg tit, at unge instruktører uden uddannelse mangler ballast til at tackle mange situationer", noterer hun sig.

Har de unge til gengæld den faglige baggrund, er hun klar til at vise dem tillid i træningen.

Man kan intet gøre uden et samspil med andre

Lise Kaczmarek, gymnastikinstruktør i Nr. Hostrup UF

"Jeg involverer dem meget, fordi jeg ikke kan se alle øvelsesbanerne hele tiden," forklarer hun og tilføjer:

"Og så siger jeg også til dem, at de er rollemodeller, som børnene ser op til. Så de må ikke selv springe under træningen."

8 opgaver for en instruktør

Lise Kaczmarek har mange års erfaring med hjælpetrænere. Om sin rolle i forhold til dem, siger hun: 

  • involvér dem og giv dem ansvar for øvelserne

  • giv dem frihed i tilrettelæggelsen af øvelser

  • giv dem plads til at improvisere til en træning

  • fortæl dem, at de er rollemodeller

  • vær en tydelig instruktør, så de ved, hvad du ønsker

  • forvent af dem, at de brænder 100 procent igennem til hver træning

  • ros dem for de lege og øvelser, de finder på

  • skab en fælles kultur, så teamet er stærkt

Vigtigt at være en tydelig leder

"Man kan intet gøre uden et samspil med andre," slår Lise Kaczmarek fast om det nødvendige samarbejde mellem instruktør og hjælpeinstruktører.

Selv om hun er den garvede tovholder, har hun ry for at mestre det med at motivere sine noget yngre kolleger.

"Jeg tror selv, at jeg er en meget klar og ærlig instruktør. Mine hjælpere er ikke i tvivl om, hvordan jeg vil have det", siger hun.

"På den måde prøver jeg at få en fælles kultur til at skinne igennem," understreger hun.