Vejrmølle

Vejrmøllen er et af basisspringene indenfor gymnastik, den viser om gymnasten kan holde sin vægt på hænderne, bruge svingbenet og generelt holde en nogenlunde spændingen i kroppen.

Idræt
Gymnastik
Kategori
Spring
Emneord
Redskaber, Styrke, Basisøvelser
Tid
10 min.
Niveau
1 - Begynder
Alder
4-80 år
Deltagere
1-30 deltagere

Beskrivelse af øvelsen

Det første gymnasten skal kunne, er at bære sin egen vægt på hænderne, derfor er håndstanden også en forudsætning for vejrmøllen. Denne kan øves op af en ribbe, man placerer hænderne et stykke fra ribben, fødderne sætte op mod ribben, gymnasten har maven ind imod ribben. Desto bedre gymnasten bliver desto højere op af ribben sættes fødderne, til sidst kan gymnasten stå i fri luft.

Gymnasten skal også kunne skabe rotation ved hjælp af benene, dette kan øves ved at sætte en nedspringsmåtte op af en væg. Gymnasten står med armene over hovedet, træder et langt skridt frem og svinger med alt kraft det bagerste ben og presser med det forreste. Hælene samles lige inden man rammer nedspringsmåtten.

Til at starte med kan vejrmølle øves med en sidekasse eller et led fra en 3-delt skumplint. Hvis man har højreben forrest står gymnasten på venstre side af redskabet og omvendt. Overkroppen er ligefrem, som i en håndstand. Man skal sørge for at gymnasten arbejde lige ned mod rebskabet, og først lige inden hænderne placeres på redskabet drejes overkroppen. I takt med at gymnasten bliver dygtigere kan benene svinges mere lige igennem lod. Man kan forestille sig at kroppen er som en gammeldags møllevinge, og alle dele skal røre og slippe en af gangen.

Når udøveren har fået nogenlunde styr på vejrmøllen, kan man træne den uden sidekasse. gymnasten skal nu samle hælene på toppen og derefter splitte dem igen.

Øvelsen kræver

Materialer:

Træplint

Saltoklods

Landingsmåtte