Akrobatikøvelser

Denne øvelse viser nogle basis øvelser indenfor akrobatik.

Idræt
Gymnastik
Kategori
Lege
Emneord
Samarbejde, Kropsforståelse, Styrke
Tid
10 min.
Niveau
1 - Begynder
Alder
4-80 år
Deltagere
1-30 deltagere

Beskrivelse af øvelsen

Det store V:
To gymnaster stiller sig over for hinanden ansigt mod ansigt, fødderne mod hinanden og tager håndfatning.
Først læner de sig tilbage til begge har strakte arme. Det er vigtigt at begge har helt strakte arme, da der ellers kan opstå ubalance mellem gymnasterne. Herefter skal man ned og sidde på numsen, uden at miste håndfatningen og balancen. Derefter rejser gymnasterne sig igen stille og rolig indtil de igen står i V-positionen.

Ryg mod ryg:
Gymnasterne stiller sig tæt på hinanden ryg mod ryg. Gymnasterne skal nu følges ad ned og op igen. Det er vigtigt at presse ind mod hinanden hele tiden, samt der er god afstand mellem de to gymnaters fødder. Gymnasterne skal ligeledes tænke numsen lige ned mod gulvet og holde overkroppen ret, da det vil give den mest optimale nedgang i forhold til belastningen af knæ og ryg.

"Hunde" balance:
Den ene (bunden) placerer sig på alle fire, som en hund. Bunden skal være stabil, derfor placeres armene i skulderbredde og benene i hoftebredde. Det er vigtig ryggen er vandret, derfor skal hovedet holdes i en neutral position, så ryggen ikke svajer eller krummer. Toppen placerer det ene knæ på leden, vigtigt det ikke kommer op på ryggen, da det kan være skadeligt, dernæst sine hænder i forlængelse af bunden omkring skulderbladene. Tilsidst overfører toppen vægten fra gulvet til bunden, så det sidst knæ kan placeres på leden.

Formål:

Akrobatik er en god måde at få gymnasterne til at samarbejde på, samt en sjovere måde at få lidt styrke ind i undervisningen.

Variation:

Disse øvelser kan også gøres sværere. Eksempelvis kan man, som det også vises i filmen, slippe håndfatningen med den ene arm.
I "hunde" balancen, kan toppen prøve at komme op og stå, og med den rette vægtbalance kan bunden føre armene op i luften, så det kun er knæene balancen holde på.
Der findes også en der kaldes flyveren, her ligger bunden på ryggen med armene lige op i luften. Toppen tager fat i bundens ben/fødder, og placerer omkring hoften. Toppen læner sig frem af, så det er muligt at få håndfatning. Når dette er lykkede, bøjer bunden en smule i benene, og langsom kan toppen føres op i luften så gymnasten til sidst ligger vandret. I denne øvelse kan armene også fjernes eller laves baglæns.
Knåhåndstand er en øvelse, hvor bunden igen ligger på ryggen med benene bøjet, cirka en 90 graders vinkel mellem lår og underbenet, armene placeres på toppen skuldre. Toppen skal nu stå på hænder "ovenpå" bunden, armene placeres omkring knæene på bunden, derefter læner gymnasten sig frem, så bunden kan placere sine hænder på skuldrene. Nu skal toppen svinge benene i vejret og lave en form for håndstand.
Anden inspiration kan findes ved en simpel googlesøgning i deres billede "afdeling"

Øvelsen kræver

Materialer:

Det kan være en super god idé, at have en printet kopi af de enkelteøvelser. Derudover vil en nedspringsmåtte eller et mindre PE-felt ikke være dumt at have fremme første gang der lege med akrobatik.