Øvelser med flag

Inspiration til opvarmning, tilvænning og generelt øvelser med flag/stofstykker med ærtepose i hjørnet.

Idræt
Gymnastik
Kategori
Rytme
Emneord
Koordination, Basisøvelser, Redskaber
Tid
5 min.
Niveau
2 - Let øvet
Alder
6-80 år
Deltagere
6-30 deltagere

Beskrivelse af øvelsen

Hold ærteposen i den ene hånd og knuden i den anden hånd:

  • Stræk armene op over hovedet og stå op på tå - sænke armene og gå ned på hug.
  • Sving armene foran kroppen til venstre - til højre - sving en hel omgang rundt imens du drejer 1/1 omgang om dig selv.
  • Tyrefægter: Sving flaget ved siden af hoften hhv. højre og venstre side og sig "Olé"
  • Gadedrengehop forlæns imens armene føres fremad + opad, gadedrengehop baglæns imens armene føres fremad + nedad.
  • Sidehop imens armene føres op og ned.

Knuden/flaget i den ene hånd - husk at skifte mellem højre og venstre hånd.

  • Sving flaget (hele armen) en omgang foran kroppen og skifte knuden til modsatte hånd
  • Sving flaget (hele armen) en omgang langs siden af kroppen - bytte til modsatte hånd
  • Sving flaget over hovedet imens du drejer 1 omgang - sving flaget så lavt så muligt imens du fortsætter drejningen 1 omgang.
  • Sving flaget over hovedet til modsatte hånd, lav vægtoverføring og sidebøjning imens - gentag modsat.
  • Sving flaget langs kroppen baglæns rundt - kaste flaget og se om du kan ligge på gulvet inden flaget lander på gulvet.

Flaget på hovedet (ærteposen ved nakken):

  • Spøgelser: bevæg arme/ben som spøgelser
  • Balance: Stræk armene frem op og løft/stræk det ene ben bagud - hold balancen. Gentag med modsatte ben.

2+2: Tag fat om makkerens ærtepose og hold fast i egen flags knude.

  • Sving armene frem - tilbage - hele vejen rundt imens gymnasterne drejer 1 omgang med ryggen til hinanden. Gentag modsat.
  • Løft armene op + løfte op på tå. Sænke armene + gå ned på hug.
  • Løft forreste arm - sænke - løfte bagerste arm - sænke.
Variation:

Flagene kan være ensfarvede/en enkelt farve eller i flere forskellige stærke farver.