Håndboldtræning for børn og unge: “Det hele må ikke gå op i forbedring”

Den gode træningstime skal frem for alt have fokus på det relationelle og på fællesskabet. Det er nemlig det, der fastholder håndboldspillerne til sporten.

At have det sjovt, at svede og at lære er de tre byggeklodser, der udgør fundamentet for den gode håndboldtræning. Foto: Camilla Thorsø Lund

“Har vi haft det sjovt? Har vi svedt? Har vi lært noget?”

Det er tre umiddelbart simple spørgsmål. Men faktisk er spørgsmålene essensen af den gode håndboldtræning - og derfor er det tre spørgsmål, som mange trænere ville have gavn af at stille sine håndboldspillere oven på hver træning.

Det fortæller Christoffer Høj Nygaard, der har 10 års erfaring som håndboldtræner, og som gennem de seneste tre år har stået i spidsen for flere forskellige DGI-håndboldtrænerkurser. Et af dem sætter fokus på den gode træningstime, og hvordan man som håndboldtræner kan lave træning, som er med til at fastholde børn og unge i håndboldsporten.

“Det at have det sjovt, at svede og at lære noget er de tre byggeklodser, vi arbejder med i den gode træningstime. Det er vigtigt, at man som træner husker at gøre plads til de mere relationelle ting, frem for at det altid bare er perfektionering af håndboldteknikker,” siger Christoffer Høj Nygaard.

Det at fastholde børn og unge til håndboldsporten er en udfordring, mange danske klubber har mærket de seneste år. I alt er hver fjerde håndboldspiller over en periode på 15 år droppet ud af de danske håndboldklubber, hvilket svarer til et gennemsnitligt fald på mere end 2.000 medlemmer om året. Det viser rapporten “Håndbold i Danmark fra 2015", som er udarbejdet af Dansk Idrætsforbunds analyseteam for Dansk Håndboldforbund.

Christoffer Høj Nygaards opfattelse er, at en af årsagerne til udviklingen kan være de mange forskellige fritidstilbud, der findes i dag.

“Jeg tror helt klart, at den øgede konkurrence mellem forskellige fritidsaktiviteter er en af de største udfordringer som træner, hvis du skal fastholde børn. Og samtidig tror jeg også, at forældres valg influerer deres børn, og derfor er et sted som fitnesscentret nok den største udfordring i forhold til at fastholde folk i håndboldsporten,” siger Christoffer Høj Nygaard.

Det er relationen, der fastholder

Det nedadgående medlemstal er en udvikling, som ifølge rapporten ser ud til at fortsætte. Netop derfor er det vigtigere end nogensinde før som træner at have fokus på at fastholde børn og unge i håndboldsporten - og dette kan opnås gennem den gode træningstime, hvor hver træning giver lyst til den næste.

Og her spiller det relationelle på holdet ifølge Christoffer Høj Nygaard en afgørende rolle.

“Det er relationen, der fastholder spillerne, og som sikrer, at de kommer igen og igen. Derfor er det vigtigt, at man som træner dyrker fællesskabet på holdet,” siger han.

Det at have det sjovt, at svede og at lære noget er de tre byggeklodser, vi arbejder med i den gode træningstime

Christoffer Høj Nygaard, håndboldtræner og DGI-instruktør

En faktor, som han oplever, bliver undervurderet af både trænere og forældre. Han oplever en idrætskultur, der er præget af, at man dyrker idræt for enten at blive bedre eller for at få motion.

“Man glemmer nemt, hvor stor en del det relationelle fylder i en idrætsforening og på et håndboldhold - især for børn og unge. Jeg tror, at det er overset af både trænere og forældre, hvor stor en rolle det sociale spiller,” siger Christoffer Høj Nygaard og fortsætter:

“Børn har en travl hverdag i dag, hvor de både skal passe skole og lektier, og derfor er det vigtigt, at de en gang imellem kan få en time med vennerne, hvor de bare kan have det sjovt og være til stede i nuet i stedet for at fokusere på at blive bedre til noget. For det tror jeg egentlig, at hovedparten oplever nok af i skolen.”

Fokus på det gode kammeratskab

At det er det relationelle og fællesskabet, der fastholder børn og unge til håndbold, bakker professor emeritus ved Institut for Uddannelse og Pædagogik på Aarhus Universitet Stig Brostrōm op om.

“Kammeratskabet betyder rigtig meget. Børn begynder tit til en fritidsaktivitet, fordi nogen fra klassen eller nogle andre kammerater går der. Derfor er det også vigtigt, at træneren har fokus på at sikre et godt kammeratskab, så de opbygger et fællesskab på håndboldholdet. Det vil både give børnene her-og-nu-glæde, men samtidig vil det også være med til at fastholde dem i håndboldspillet,” siger Stig Brostrōm.

Han fortæller, at børnenes alder spiller en rolle i forhold til, hvor stor en rolle den relationelle del af træningen spiller.

“Jo mindre børnene er, jo mere betyder det, at træneren har den sociale tilgang til sin træning. For når børnene er blevet større og har “bidt sig fast”, så vil de jo godt kunne stå en dødsyg træner igennem, fordi så holder kammeratskabet dem sammen. Men de yngste børn vil droppe ud, hvis de ikke er i et fællesskab, de har lyst til at være i,” siger Stig Brostrōm.

Find inspiration i DGI Trænerguiden

For at dyrke fællesskabet kan det være en god idé at lave øvelser, der kræver samarbejde, fortæller Christoffer Høj Nygaard. Det kan også være at opføre sig fjollet i en leg, eller det kan være at lave øvelser fra en anden sport.

“Det kan være, at øvelsen er elendig i forhold til at blive bedre til håndbold. Men så længe børnene griner, får du også noget ud af det som træner. Det er en helt essentiel byggesten i den gode træningstime at have det sjovt sammen, og derfor må det hele ikke gå op i forbedring,” siger Christoffer Høj Nygaard, der selv henter inspiration til lege fra gymnastikkens verden.

Jo mindre børnene er, jo mere betyder det, at træneren har den sociale tilgang til sin træning

Stig Brostrōm, professor emeritus, Aarhus Universitet

Han opfordrer til, at man som træner finder inspiration i DGI Trænerguiden, hvor der findes et hav af øvelser, der kan inspirere til at sammensætte den gode træningstime. Både de sjove lege, der skaber fællesskab, og de mere håndboldtekniske øvelser.

Så har vi haft det sjovt? Har vi svedt? Har vi lært noget? Ifølge Christoffer Høj Nygaard vil både trænere og spillere have gavn af, at de tre spørgsmål runder træningen af. For udover at det er en umiddelbar feedback til træneren, så giver det også spillerne - børn som unge - mulighed for at reflektere over dagens træning.

“Hvis du spørger en 9-årig dreng om, om det har været en sjov træning, så skal han til at tænke over, hvad han har trænet, og hvad han har prøvet at lære i dag. Og om han har fået brugt kroppen og er kommet til at svede, hvilket er et udtryk for, at der ikke har været for mange stillestående øvelser med lav puls,” siger Christoffer Høj Nygaard.