Flat Mountains - bjergbestigning i en app

DGI Impact har støttet en ny løbeapp, hvor de sædvanlige løbestats er udskiftet med bjergbestigninger, etaper og basecamps. Flat Mountains handler ikke om tempo, men om gode fortællinger og om at være sammen som et hold

Året er 1947. Du befinder dig på det højeste bjerg i Nordamerika sammen med Barbara Washburn. Hun er den første kvinde på toppen. Du har lige gennemført syv etaper sammen hende og besøgt syv basecamps.

“Vi vil rigtig gerne fortælle en god historie, og i løbet af syv løbeture får du fortællingen om Barbara og hendes hold,” siger Mikkel Kjærgård Christiansen, der er kreativ direktør i Flat Mountains.

“De første fortællinger handler om vigtige bjergbestigninger. Ideen er selvfølgelig, at der kommer mange flere ekspeditioner, og vi vil også gerne arbejde mere frit med bjergbestigninger som metafor for forskellige udfordringer.”

Det handler om at være sammen

Flat Mountains er baseret på tid. Det handler om, at man skal bevæge sig i et kvarter, og så er det ikke så vigtigt, om det går hurtigt eller ej.

“Du kan invitere dine venner, din mor eller din bedstemor. Og uanset hvor I er, så kan i bevæge jer samtidigt og lytte til den samme fortælling,” siger Mikkel Kjærgård Christiansen og fortsætter:

“Vi vil gerne ramme et andet segment end andre løbe-apps, som typisk er baseret på performance og handler om at blive hurtigere, stærkere og bedre. Flat Mountains handler bare om at komme ud og bevæge sig, og at man er motiveret til at gøre det sammen.”

Han fortæller, at holdet bag Flat Mountains også er motiveret af arbejde udfra FN’s verdensmål nr. 3, der handler om at sikre et sundt liv og fremme trivsel for alle aldersgrupper.

Den rigtige motivation

Det var netop, fordi Flat Mountains er anderledes end andre motions- og løbeapps, at DGI Impacts dommerpanel syntes, at app’en var interessant at støtte.

“For mange kan det at løbe sammen med andre være en motivation til at komme i gang. Og Flat Mountains er et nyt bud på, hvordan man committer sig til at være aktiv som en del af et fællesskab,” siger Hans Henrik Heming, der er medlem af DGI’s hovedbestyrelse og politisk ansvarlig for DGI Impact.

Han forklarer, at DGI har en vision om, at 75% af danskerne skal være idrætsaktive, og at det er interessant, at Flat Mountains viser en ny måde at løbe på.

“Vi er meget nysgerrige på at se det her folde sig ud, og se om det lykkedes.”

Det handler om bredde

Flat Mountains er meget taknemmelige for støtten fra DGI Impact.

“Det har været en rigtig god igangsætter for os, fordi det er det værdibaserede, som har drevet det frem. Vi har fælles værdier om det her med bredde og det familiære. Det at alle kan være med,” siger Mikkel Kjærgård Christiansen og forklarer, at det er tanken, at man skal kunne bevæge sig sammen på tværs af generationer og sammen lytte til fortællinger fra app’en.

Flat Mountains er færdigudviklet. Næste step er at få den i App Store samt at få lavet flere fortællinger, flere oplevelser og flere løbeture til brugerne.

Læs mere på flatmountains.com