Fysisk aktivitet, hvorfor er det godt?

Hvad er fordelen ved at være fysisk aktiv, og hvor lang tid anbefales det at være fysisk aktiv om dagen?

Meget tyder på, at fysisk aktivitet i barndommen grundlægger sunde vaner for resten af livet. Fysisk aktivitet dækker ethvert muskelarbejde, der øger energiomsætningen over hvile-niveau. Fysisk aktivitet forlænger livet og mindsker risikoen for livsstilssygdomme. Ved at være fysisk aktiv, danner vi flere blodkar og dette er med til at mindske risikoen for åreforkalkning. En øgning af den fysiske aktivitet, såsom konditionstræning (Løb, gang, dans, cykling) øger kroppens evne til at udnytte fedt som energikilde, ikke kun under muskelarbejde, men også i hvile.

For børn og unge mellem 5 og 17 år anbefaler Sundhedsstyrelsen mindst en times fysisk aktivitet om dagen ved moderat til høj intensitet. Denne fysiske aktivitet skal ligge ud over almindelige kortvarige dagligdags aktiviteter, såsom cykeltur til skole og gåture i roligt tempo. Hvis man vælger at dele de 60 minutter op, så skal hver enkelt aktivitet vare minimum 10 minutter ad gangen. De 60 minutters fysisk aktivitet indebærer alle former for bevægelser, hvor du bliver forpustet. Anbefalingen på de 60 minutter om dagen er et minimum, og fysisk aktivitet udover det anbefalede vil medføre sundhedsmæssige fordele.

Sundhedsstyrelsen anbefaler unge mellem 5 og 17 år, at der mindst 3 gange om ugen skal indgå fysisk aktivitet med høj intensitet af mindst 30 minutters varighed for at vedligeholde eller øge ens kondition, samt ens muskelstyrke. Det er også vigtigt, at der indgår aktiviteter, som øger knoglestyrken og den enkeltes bevægelighed. Ud og nyd det gode vejr med en gå-makker, træningsmakker eller en løbemakker.

Tjek 'Leg og træning' ud, hvis du mangler inspiration. God tur!