Indkøb og mærkninger

Mærkninger på produkter og hvad disse foreskriver, samt selve indkøbsturen og råd til denne.

I forbindelse med indkøb i supermarkedet, er der visse mærker som er væsentlige at holde øje med. Det er særligt mærker som Nøglehulsmærket og Fuldkornslogoet der er hensigtsmæssige at styre efter.

Nøglehulsmærket er et nordisk officielt ernæringsmærke, hvis funktion er at guide forbrugeren i retning af produkter med et reduceret indhold af sukker, salt og fedt. Derudover indeholder produkter med nøglehulsmærket flere kostfibre og fuldkorn. Vælges der produkter med Nøglehulsmærket er det således nemmere at leve efter anbefalingerne fra De officielle Kostråd. Særligt ift. kødprodukter er det hensigtsmæssigt at gå efter produkter med max 10% fedt, for at efterleve De officielle kostråds anbefaling om at reducere indtaget af mættet fedt. Det ville også være fordelagtigt at gå efter Nøglehulsmærket når man kigger på mejeriprodukter såsom: ost, mælk, yoghurt, smør osv. Ved at gå efter Nøglehulsmærket når du handler mejeriprodukter sikrer du dig at det er de magre mejeriprodukter som du får, hvilket er det fødevarestyrelsen anbefaler.

Fuldkornslogoet er ligeledes et mærke som er værd at kigge efter. Fuldkornslogoet er blandt andet at finde på produkter som pasta, brød, ris, morgenmadsprodukter mfl. Fødevarestyrelsen anbefaler et dagligt indtag af fuldkorn på minimum 75 gram, hvilket kan opnås gennem 2 dl havregryn og 1 skive rugbrød. Derudover stiller Fuldkornsmærket også krav til indhold af salt, sukker, fedt og kostfibre, ligesom Nøglehulsmærket. Udover at styre efter produkter med Nøglehulsmærket og Fuldkornslogoet, kan det være en god idé at overveje sine indkøb ift. mængder af visse typer produkter. Ved produkter med et højt indhold af sukker, salt og fedt kan det være hjælpsomt at begrænse mængderne på disse, når man køber ind. Derved står man ikke tilbage med et større lager af produkter og fødevarer, som man i det daglige skal reducere sit indtag af.