Yoga og løb - Skadesforebyggelse

Hvornår
22. jan 2019 kl. 18:00 til 20:30
Hvor
Efterskolen Lindenborg, Borrevejlevej 26, 4000 Roskilde, Danmark
Hvem
Alle
Begynder, Letøvede, Øvede

Nummer
2019 17 06 8002

Har du ofte tænkt over, hvad det der yoga egentlig er? Hvad gør yoga anderledes end alle andre træningsformer, og om yoga muligvis kunne hjælpe dig til at løbe skadefrit og blive en bedre løber? 
 
Hvis du ikke har et stærkt fundament, vælter du let  
I denne workshop kigger vi på at opbygge yogastillingerne fra et stærkt fundament. Du styrker dine fødder og din fornemmelse af kontakten med dit fundament. 
Du lærer, hvordan du via dit fundament kan bygge yogastillingerne op og skabe en bedre kropsholdning. Du lærer, hvordan du kan stabilisere dig selv, når du er i ubalance, fysisk eller psykisk. Igennem yoga integrerer du skadeforebyggelse som en del af din træning. Du styrker dine ben, mindsker muskelstivhed, skaber større bevægelighed i muskler og led, og øger smidigheden på en mild og hensigtsmæssig måde. 
 
Løb og yoga er på mange måder en rigtig god kombination  
Yogaen har nemlig meget at tilbyde løbere. Det gælder blandt andet øget smidighed, styrke og en bedre stabilitet. Herudover kan yoga bidrage med en bedre kropsholdning og balance i kroppen, som er en af forudsætningerne for en bedre løbestil. Netop en god løbestil kan give dig større løbeglæde, er med til at øge din udholdenhed og er en væsentlig faktor i forebyggelsen af skader. 
 
Vi tilbyder et kursusforløb med tre yogakurser med fokus på tre forskellige temaer  
Alle tre kurser kan tages uafhængigt af hinanden eller som et forløb. Vi vil dog bygge videre på de principper, vi lærer fra gang til gang, og over de tre dage væve dem sammen til en komplet træning: 
1. Yoga og løb, åndedrættet, den 14. januar 2019 (www.dgi.dk/201917068001
2. Yoga og løb, skadesforebyggelse, den 22. januar 2019 (www.dgi.dk/201917068002
3. Yoga og løb, kropsbevidsthed, den 31. januar 2019 (www.dgi.dk/201917068003
 
I kursusforløbet kigger vi på nogle af de aspekter af yoga, som kan hjælpe dig til at blive en bedre løber. Vi ser på, hvad de er? Hvordan vi træner dem? Og hvad fordelene er? 
På hvert af de tre kurser får en grundig introduktion, bliver guidet igennem en 75-90 min. yoga og arbejder uddybende med enkelte øvelser. Du lærer teknikker, som du kan bruge både i din yoga, løbetræning og i dit daglige liv. Både nye og erfarne udøvere kan deltage. 
 
Du lærer, hvordan du optimerer dit løb og løber skadefrit ved at:  
- Bruge åndedrættet aktivt, både på og af måtten. 
- Skabe fleksibilitet og styrke i yogastillingerne og din løbetræning. 
- Forbedre din kropsbevidsthed (proprioception) til at skabe balance og stabilitet. 
- Forbinde krop og sind, så energien kan flyde frit, og du finder ind til dit flow. 
 
Yoga skal trænes  
Med dette kursusforløb på i alt 3 x 2,5 timer får du en smagsprøve på, hvad yoga er. Du vil opleve, at selv om yoga kan se let ud, er det langtfra rigtigt. Formålet med yoga er at etablere egen yogapraksis, og det er via kontinuerlig træning, at fordelene ved yoga udfolder sig. Der findes utallige bøger, hjemmesider og YouTube-sites, hvor du kan få hjælp og vejledning til yoga. Men start altid dit yogaforløb med en professionel yogalærer; privat, på hold eller i foreningsregi. En yogalærer er med til at sikre, at du får den rette instruktion og vejledning til at praktisere en sikker og personlig udviklende yoga. 
Med regelmæssig yogatræning bidrager du til, at løb kan forblive en del af dit liv i mange år fremover. 
 
Om underviseren  
Mette Rosenqvist er en dedikeret yogainstruktør og RYT500-certificeret hos Yoga Alliance. Hun underviser både åbne hold, workshops, virksomhedshold samt personlig en-til-en træning i sit yogastudio MeRoYoga i Sorø. 
Hendes fokus er på at skabe balance, i såvel sindet som kroppen, både på og uden for yogamåtten. Hun underviser i en udfordrende og inspirerende yoga, der hjælper med at opbygge kroppens styrke og fleksibilitet, og hendes tilgang til yoga er både struktureret og legesyg. 
Mette er desuden en aktiv løber på 10. år, ved siden af egen daglig yogapraksis løber hun 3-4 gange om ugen. Se mere om Mette på www.MeRoYoga.com  
 
Praktisk  
Mød omklædt i behageligt tøj. Kurset foregår i indendørs sal. Medbring egnet yoga- eller træningsmåtte, tæppe og yogabælte; hvis haves ellers kan et langt tørklæde ca. 180-200 cm., et tykt stykke reb eller fx bæltet fra en badekåbe (må ikke være elastisk) bruges. 
 
Det er Bevæg dig for livet – Løb, der står bag løbekurset.

Mette Rosenqvist

Andre spændende arrangementer Vis alle arrangementer