Pludselig smerte i skinnebenet

Ændringer i løbestil, terræn eller udskiftning af løbesko kan være årsagen, til at løbetræningen pludselig bliver en smertefuld oplevelse.

Spørgsmål til fyssen

På dgi.dk har man tidligere kunnet stille spørgsmål til idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen.

 

Denne artikel er ét af hans mest populære svar, som forhåbentlig også kan hjælpe dig.

 

Vær dog opmærksom på, at svaret er mere end to år gammelt, og anbefalingerne på området kan være ændret.

Spørgsmål fra Kenneth Hedegaard:

I efteråret og vinter løb jeg rigtig meget, 10 km. hver anden dag helt uden problemer. Jeg stoppede med løb i januar, da en ny fodboldsæson begyndte, og siden har jeg kun løbet på græs, helt uden problemer. 

Nu er jeg dog begyndt at løbe igen, eller rettere sagt, har prøvet at komme i gang i gen her over den sidste måneds tid. Jeg har dog problemer med mine skinneben, begge skinneben. Jeg har været ude at løbe 5 gange den sidste halvanden måned, og alle 5 gange har problemet opstået efter 3-4 kilometer.

Efter 3-4 km. får jeg pludselig ekstreme smerter i begge mine skinneben på samme tid, der kommer lige pludseligt. Det er som om de "falder sammen", lidt ligesom når man vipper ens fod lidt for højt op, så kan man godt mærke en "krampelignende" tilstand i ens skinneben. Sådan føles det, bare x10 og meget smertefuldt. Mine skinneben bliver derudover stenhårde og hæver rigtig meget. Et stykke tid efter jeg stopper løbet, bliver de almindelig størrelse igen.

Ved simpelthen ikke, hvad problemet er, har aldrig haft det før. Og ved ikke, hvad jeg skal gøre ved det... Meget frustrerende!

Svar fra idrætsfysioterapeut Svend B. Carstensen:

Der er ikke megen plads i de hinder, der holder musklerne samlet på skinnebenet. Derfor antager jeg, at den hævelse du oplever i størrelse ikke er større end den hævelse du oplever når du spænder musklerne ved at løfte foden/gå på hælene. Hvis der er tale om større hævelser eller hvis du er i tvivl skal du gå til din egen læge.

Mit svar er altså baseret på, at hævelsen skyldes en krampelignende tilstand i musklen på forsiden af skinnebenet (m. tibialis anterior). Det passer fint med beskrivelsen og kan kategoriseres som en form for akut skinnebensbetændelse. I så fald vil du sandsynligvis også være meget øm når man trykker ind i musklen eller spænder ud (trækker foden bagud så tæerne kommer væk fra skinnebenet).
 
'Skinnebensbetændelse' kan skyldes mange ting. Men fællesnævneren er overbelastning. I dit tilfælde måske en ændret løbestil, nye sko, mere løb i terræn eller andet, hvor dit skinneben er mere involveret, end du er vant til.
 
Er der en oplagt årsag kan du prøve at fjerne den (f.eks. tage dine gamle sko på igen) og se om det hjælper. Hvis der ikke er en oplagt årsag eller det ikke virker, synes jeg, at du skal starte med at løbe eller gå samtidig med at du fokuserer på at presse forfoden i underlaget ved afsættet (når foden er bag kroppen). Når du presser ekstra i afsættet vil det få musklen på forsiden af skinnebenet til at slappe mere af. På den måde kan du måske give musklen en chance til at 'komme sig'. Stop med at løbe når du mærker krampen komme og fortsæt når den er forsvundet. Det kan sagtens være, at du skal løbe 10 x 300 meter eller lignende i starten (evt. fordelt over en hel dag). Når du har fundet en 'baseline' kan du gradvist øge mængden af løb med f.eks. 50 m per interval.
 
Hvis denne pragmatiske tilgang ikke giver pote på kort sigt (dvs. at du forbedrer dig uge-for-uge indtil du er tilbage på dit normale niveau) eller hvis effekten når et plateau, og du ikke kan komme videre, vil det være en fordel af se en idrætsfysioterapeut, der kan lave en løbestilsanalyse af dig. Det er ikke alle idrætsfysioterapeuter, der laver løbestilsanalyser men du kan kontakte din lokale idrætsfysioterapeut og spørge hende/ham.