FAQ - de mest stillede spørgsmål

Hvorfor er der forskudt start? Hvordan med forplejning? Og er der mulighed for bagageopbevaring? Få svar her!

Deltagere
Hvorfor meldes løbet udsolgt, når der ikke fyldt ved de enkelte løb?
De fleste tilmelder sig samlet alle løb og udebliver ofte ved et eller flere. Rent fysisk møder mellem 500-700 løbere op hver gang fordelt over sæsonen med flest løbere først og færrest løbere til sidst.
Løbene kan ikke bære flere deltagere, det vil give for mange løbere på ruterne.

Deltagergebyr
Hvad går deltagergebyret til?
Det går til tidtagning, startnumre, markedsføring, skilte, administration, hjælperforplejning, tilskud til lokale foreninger med mere.

Distance
Kan jeg ændre distance undervejs?
Hvis du er tilmeldt alle 5 løb, kan du selv ændre din distance inden d. 3. november ved at klikke "Opdatér mine data" på tilmeldingssiden
Vil du ændre distance efter deadline, gøres det ved at sende en mail til coj@dgi.dk. Det koster 100 kr, da du skal have en nyt startnummer.

Forplejning
Hvorfor er der ikke mere forplejning, som fx gratis kaffe/te?
Vi kører et forholdsvis simpelt setup, og deltagergebyrets størrelse sætter sine begrænsninger.
Vi forsøger dog, at det til hvert løb er muligt at tilkøbe snacks og noget varmt at drikke.

Fotograf
Hvorfor er der ikke billeder af alle løbere?
Vi har en professionel fotograf ude ved alle løb. Han tager situationsbilleder fra start, mål og ude på ruten. Det ville være en umulig opgave at ramme alle løbere, så forvent ikke at der er et billede af dig hver gang. Fotografen sikrer billedernes kvalitet og må tit sortere nogen fra. Billederne samles i album og lægges på hjemmesiden og begivenheden på Facebook.

Geografisk placering
Hvorfor placeres de enkelte afdelinger geografisk så langt fra hinanden?
Vi forsøger, at fordele løbene geografisk i DGI Midt- og Vestsjælland. Men geografien afhænger naturligvis af de lokale klubber, der melder sig som arrangører.
DGI Midt- og Vestsjælland dækker 17 kommuner: Kalundborg, Odsherred, Holbæk, Sorø, Ringsted, Slagelse, Lejre, Roskilde, Albertslund, Glostrup, Høje Taastrup, Brøndby, Vallensbæk, Ishøj, Greve, Solrød og Køge.
Vi har over 800 medlemsforeninger og flere end 200.000 aktive udøvere.

Ikke gennemført
Hvad gør jeg, hvis jeg ikke løber hele distancen eller udgår af løbet?
Du giver besked i løbsteltet, så vi fx kan ændre din distance fra 9 km til 6 km. Gennemfører du ikke løbet, sætter vi dig som DNF (did not finish).

Løb/gang
Må man gå ruten?
Nej, der er desværre ikke plads til walkere på ruterne, men hvis man som løber har brug for at gå undervejs, er det selvfølgelig helt ok.

Medaljer
Er der medaljeoverrækkelse efter hvert løb?
Nej, der er først medaljeoverrækkelse efter femte og sidste løb, når de samlede vindere kåres. Med 102 kategorier ville det være helt uoverskueligt med medaljer hver gang.

Opbevaring
Er der mulighed for opbevaring af ejendele under opsyn under løbene?
Nej, vi har fravalgt denne service, da det kræver frivillige, der kan løse den opgave, og vi prioriterer frivillige på ruterne. De fleste lægger deres ting i nærheden af start/mål. Vi har endnu ikke hørt, at nogen skulle have mistet noget. Men medbring aldrig værdigenstande.

Parkering
Hvorfor er der ved flere løb så langt mellem parkering og start/mål?
Det er mange steder en udfordring med parkeringskapacitet til så mange deltagere, derfor må dem, der kommer sidst, parkere længst væk.

Start
Hvorfor er der forskudt start?
Til crossløb kan alle deltage, hvorfor der også er en stor niveauforskel. Derfor sender vi de hurtigst løbere afsted først, så de ikke skal overhale mindre hurtige løbere. For de mindre hurtige løbere er det i øvrigt også demotiverende at blive overhalet.

Startnumre
Er der forskellige startnumre?
Ja, og de er inddelt i nummerserier:
3 km - blå startnumre (3000-3250)
6 km - gule startnumre (6000-6550)
9 km - røde startnumre (9000-9650)

Tidspunkt
Hvorfor starter løbet så sent på dagen?
Det er lokale klubbers frivillige, der står for markering af ruterne. Da de også skal passe deres alm. arbejde, kan de som oftest først markere ruterne lørdag morgen, når det er blevet lyst. Det er et stort arbejde at markere og skilte.

Toiletter
Hvorfor placeres toiletterne tit så langt væk fra start/mål?
Det er de færreste steder, hvor vi i forvejen har adgang til toiletter. Har vi toilettrailere på stedet, leveres de med en stor lastbil, som ikke kan komme ned af smalle veje i terræn. I skove har vi tit ikke tilladelse til motoriseret transport.
Der er min. 3-4 toiletter ved hvert løb.