Ekspertens råd til løbetræning om vinteren: Skær ned

Daler motivationen om vinteren? Gør som dyrene og skru ned for ambitionsniveauet, anbefaler løbeekspert.

Hvis du har mindre energi til at løbe om vinteren, er det kun naturligt, så lyt til kroppen. Foto: Jens Astrup

Vinteren kan være en hård tid at komme igennem, når det er koldt, mørkt og så gråt, at man visse dage ikke engang får blot et glimt af solen. Så hård, at mange mennesker render ind i større eller mindre vinterdepressioner.

Med det in mente skulle det være mærkeligt andet, om ikke også motivationen til at få løbetrænet er udfordret i en hverdag, der tilmed kan være stresset.

"Et bevis på det er i løbeklubberne, hvor frafaldet er ganske stort i vinterhalvåret," fortæller Henrik Mikkelsen, der er projektleder i Bevæg dig for livet - Løb.

Meget kan reddes ved at skære ned på ambitionerne

Frafaldet går ikke kun udover det enkelte frafaldne medlems form, men rammer i høj grad også dynamikken, fællesskabet og stabiliteten i klubben.

Meget kan dog reddes, hvis man skærer ned for ambitionsniveauet i vinterhalvåret, og lader ambitionerne svare til virkeligheden, mener Henrik Mikkelsen, der har uddannet hundredvis af løbere og været med til at udvikle Løbetræneruddannelsen, som DGI og Dansk Atletik Forbund udbyder sammen.

Han giver følgende råd til, hvordan du skal gribe vintertræningen an, så du undgår at tabe både pusten og lysten.

4 råd til vintertræning

  1. Tal om, hvad der gør det særligt svært at løbetræne her i vinterhalvåret? Giv rum og plads til at dele tanker om, at det er surt. Ofte vil man opleve, at man ikke er alene med tankerne
  2. Gør som dyrene: Tag hensyn til, at det er en tid, hvor de fleste dels har et andet energiniveau, dels har travlt med andet. Sæt distancer og hastighed ned med 30%
  3. Løb, så du kommer ud med overskud, når du er færdig. Skruer du ned for ambitionsniveauet, skulle du gerne opnå at føle dig mere frisk, end før du løb, og fordi du bruger mindre tid på træning, har du mere tid i den anden ende
  4. Planlæg løberuter, hvor der er plads, lys, stabilt underlag og sigtbarhed nok til, at nervesystemet ikke hele tiden skal være agtpågivende i forhold til risikoen for fald eller skader. Det er hårdt arbejde, hvis synssansen er overbelastet

Altså, slap nu af. Sænk og tilpas tempoet til den aktuelle kontekst. Det er vinter, mørkt og koldt, så det er kun naturligt, at du har mindre energi.

"Gør derfor mindre, og gør det langsommere. Det er okay," slutter Henrik Mikkelsen.