Kan du holde fokus på din løbetur?

Sportspsykologisk konsulent Jonas Vestergaard gør dig klogere på, hvordan du arbejder med dit fokus på din løbetur.

Hold fokus og få mere ud af din løbetur Foto: Bent Nielsen

”Hold nu fokus!”

Hvor tit har du ikke hørt eller tænkt den sætning?

Men det er helt naturligt, at dine tanker flyver væk fra det fokus, du egentlig havde tænkt dig. Også når du er ude at løbe. Det vigtigste er, du bliver bevidst om, hvornår det sker. Og hvad du gør, når det sker.

Det kræver stor selvdisciplin, men du får også stor gevinst.

Jonas Vestergaard, sportspsykologisk konsulent

Det var én af Jonas Vestergaards hovedpointer, da han holdt workshop om mentaltræning og løb i DGI Midt- og Vestsjælland. Jonas er kandidat i idræt, har en international master i sportspsykologi og arbejder professionelt med atleter om det mentale aspekt ved deres idræt, blandt andet for firmaet Athlete Unbound.

Tænk på din sko!

Kurt Jensen fra Borup Løbeklub var én af deltagerne på Jonas Vestergaards workshop om løb og mentaltræning. Han siger:

”Det var rigtig godt at blive mindet om, hvor vigtigt det er at holde fokus på løbeturen.”

”Har du for eksempel fokus på at ændre din løbestil, så skal du ikke lade tankerne flyve rundt.”

”Vi lavede en sjov øvelse, hvor vi skulle tage vores løbesko af og sidde og kigge på den. Vi skulle beskrive den for os selv inde i hovedet. Så snart vi ikke tænkte på skoen mere, skulle vi lade den falde til gulvet. Nogen tabte den, andre gjorde ikke. Måske de var i gang med at tænke på, at de ikke skulle tabe den…”

Vælg dit fokus før hver løbetur

Når du skal ud af døren og af sted i løbesko, er det ifølge Jonas Vestergaard, og mange andre løbeeksperter, en god ide at vælge ét fokus. Det kan være:

  • Løbe mere oprejst
  • Lande mere på forfoden
  • Holde en bestemt puls
  • Høre fuglene synge
  • Mærke underlaget

”Løber du med et specielt fokus, vil du få en mere interessant løbetur og få større glæde ved dit løb,” siger Jonas Vestergaard.

”Der er et stort fokus i øjeblikket på sundhed og det fysiske. Jeg synes, der skal være mere ligevægt, for den mentale sundhed er også vigtig.”

”Nuancerne i sport og motion synes jeg er meget interessante. Selvfølgelig skal du arbejde med din teknik og din styrke, men det er også spændende og givtigt at arbejde med dine tanker og din indstilling til tingene.”

Sådan skal du arbejde med dit fokus

Når du har valgt dit fokus, er det svære jo så at holde fast i det. Jonas Vestergaard giver dig disse råd med på vejen.

”Dine tanker og din koncentration vil altid flyve, og det er utopi at holde 100 procent fokus hele tiden. Det handler om at blive bedre til at vide, hvornår tankerne flakker. Og dermed minimere tiden, de flakker,” siger Jonas Vestergaard.

"Løb for eksempel med en ting i hånden, og hver gang, du ikke fokuserer, på det du har valgt at fokusere på, skal du flytte det over i den anden hånd. Det er selvfølgelig en meget karikeret øvelse, men det hjælper dig til at blive bevidst om, hvor ofte dine tanker flakker.”

”Det kræver stor selvdisciplin, men du får også stor gevinst.”

Du bestemmer helt selv, om det er noget for dig

Jonas Vestergaard er ikke ude i nogen prædiken om, at fokus på det mentale er det eneste rigtige, når du skal løbe en tur.

”Hvis man løber for at løbe en tur, og har det godt med det, så skal man absolut bare gøre det. Ingen tvivl om det,” siger Jonas Vestergaard.

”Men har du mod på at arbejde med mentale, så er det med at være bevidst om dit fokus et godt sted at starte. At have ét fokus for hver løbetur er en oplagt måde at optimere på. Eliteudøvere har brug for meget struktur og systematik for at optimere, men for almindelig motionister kan det sagtens være noget, du planlægger fra løbetur til løbetur.”