Optimer din gåtur med få og simple tips

Få gode tips til, hvordan du kan arbejde med både kondition og fedtforbrænding under dine vandreture.

Gåture er populært blandt danskerne, og det er muligt at arbejde med både kondition og fedtforbrænding under vandringen. Foto: Gregers Kirdorf

Gåture er den tredjemest populære motionsform blandt danskerne. Hele 25 procent af befolkningen dyrker vandreture, som i popularitet kun bliver overgået af løb og styrketræning.

Populariteten kan meget vel hænge sammen med, at du i forhold til eksempelvis cykling eller løb, har langt bedre forudsætninger for at opleve og nyde de omgivelser, du vandrer i. 

Men faktisk er det også muligt at arbejde med konditionen og fedtforbrændingen under en vandretur, selvom det normalt er noget, vi forbinder med hårdere træning end gang. Det er ikke vanskeligt eller raketvidenskab. Formentlig vil du ikke skulle gøre stort andet, end du plejer, når du vandrer.

Sådan arbejder du med konditionen under gang

Vil du gerne forbedre din kondition, er det ikke sikkert, at gang i sig selv kan give dig høj nok puls til, at du kan forbedre konditionen. Det afhænger af, hvor god din kondition er i forvejen.

Er du i fornuftig form, vil du ikke kunne få pulsen op, medmindre du justerer lidt i teknikken, og vælger det rigtige terræn. En vandrerute med bakker eller løst underlag som sand, kan være overraskende effektive og simple måder til at opnå en højere puls.

Har du stadig problemer med at få pulsen højt nok op, kan du forsøge at svinge mere med armene, end du plejer.

Gang er godt for fedtforbrændingen

Mange vil nok blive glade for at høre, at du ikke nødvendigvis skal løbe, hvis du gerne vil arbejde med din fedtforbrænding. Lange vandreture kan her være en god idé. Fedtforbrændingsevnen er nemlig mest aktiv ved lav intensitet. Så har du lyst til at arbejde med fedtforbrændingen, er det bare med at få pakket en god rygsæk og planlægge er rigtigt langt stræk eventuelt med indlagte overnatninger.

Rigtig mange personer vil ikke kunne løbe og forbrænde nævneværdigt med fedt samtidig, men skal ned i gå-tempo, for at holde intensiteten nede på et niveau, hvor fedtforbrændingen kan følge med.

Derimod bliver det en meget lang og kompliceret snak, hvis vi begiver os ind på det område, der handler om træning af udholdenhed. Der er mange faktorer, som spiller ind på udholdenheden, og kort sagt handler det om, at kroppen skal være så god som muligt til at få den mad, du indtager, omsat til energi.

Få hjælp og inspiration til din vandretur

Mangler du inspiration til rigtig gode ture, kan du på Naturstyrelsens hjemmeside finde en oversigt over officielle vandreruter.

Der findes også masser af information på friluftsguiden.dk - herunder vandreruter, men også andet som eksempelvis faciliteter, indkøbs- og overnatningsmuligheder.

Har du lyst til at lave din egen rute, kan du tage et kig forbi www.openstreetmap.org, som viser mange stier rundt i landet. Siden er desuden “open source”, hvilket betyder, at du også kan bidrage til kortet, hvis du finder nye stier, som ikke er at finde på kortet.