Sådan bevarer du løbemotivationen under Corona

Træningsmotivationen kan blive sat på prøve, når motionsløb og events bliver aflyst eller udskudt. Hvad gør man så? Få løbeklubbernes bedste tips.

Selvom foråret for alvor er over os og det for mange indbyder til en tur i løbeskoene, kan træningsmotivationen blive sat på prøve, når motionsløb og events bliver aflyst eller udskudt. Hvad gør man så?

En række københavnske løbeklubber giver deres bedste tips til at opretholde motivationen.

Sådan gør vi i løbeklubben:

  • Trænerne laver overskuelige træningsplaner og lægger dem op i klubbens Facebook-gruppe. Medlemmerne kan stille spørgsmål til træningen og opmuntre hinanden. Planerne rummer alt fra tips til intervalløb til en hyggelig joggetur i skoven.
  • Laver Facebook Live-træning (fx funktionel styrketræning og yoga).
  • Arrangerer diverse temaevents (fx påskeløb) og små ugentlige konkurrencer (fx "hvor mange gentagelser kan du lave af X-styrkeøvelse") med mulighed for at vinde præmier.
  • Uploader korte videoklip i klubbens Facebook-gruppe med forslag til styrkeøvelser, som medlemmerne kan lave udendørs eller hjemme på stuegulvet.
  • Opfordrer medlemmerne til at uploade billeder og statistik fra løbeture

”Det virker motiverende for medlemmerne, at de kan heppe på og inspirere hinanden. I Facebook-gruppen kan vi i fællesskab snakke om oplevelser fra vores løbeture og brokke os over modvind,” siger Martina Winsløw Thomsen, løbetræner hos Goose Runners ved Utterslev Mose.

Her finder du inspiration til løbetræningen:

  • Diverse trænings-apps og løbemagasiner.
  • DGI’s trænerguide med bl.a. forslag til løbe- og styrkeøvelser.
  • Bliv medlem af forskellige løbeklubbers Facebookgrupper- og sider og se hvad de finder på.
  • Prøv fede O-løbs ruter (se fx findveji.dk)
  • Udforsk nye løberuter (se fx Strava, Endomondo og Adidas Running)
  • Søg efter diverse online challenges og virtuelle løb (fx Solo Race Challenge - 5 km løb) 
  • Se en masse løbefilm (Find forslag her)
  • Download løbepodcasts (Fx Frontrunner) eller andet spændende til løbeturen
  • Køb lidt nyt løbetøj, sko og træningsgear. Det kan give et boost, samtidig med at du støtter løbebranchen.

Generelt er det en god ide at løbe steder med god plads og undgå for mange mennesker. Løb tidligt om morgenen eller sent på dagen. Byen kan nærmest virke øde om aftenen. Eller tag en tur ud af byen og brug skoven og markerne.

I villakvarterter og mindre villaveje er du ofte afskærmet for trafiklys, biler og mange mennesker. Sådan en tur føles ofte rolig og hyggelig. Anlæg og parker er gode til intervalløb eller et fint mål for en ”ud-hjem” tur.

Tak til repræsentanter fra Motionsklubben AmagerGå-Lunt-Løb RødovreGoose RunnersGrøndal Park RunnersSportskollektivetKU StudenteridrætAK73 og Tarahumra for de gode tips.